見出し画像

No.02 Introduction. (Nissho Bookkeeping Test 3rd Grade.)

この記事では、日商簿記3級の合格を目指す外国人の方向けに、英語で学べる学習教材を提供します。
In this article, I provide learning materials in English for foreigners aiming to pass the Nissho Bookkeeping Level 3 examination.

No.01の記事について、まだご覧頂いていない方はコチラから確認をお願いします。簿記を学習するメリットや教材の使い方について詳しく紹介しています。
If you haven't checked out Article No.01 yet, please do so here. It offers detailed information about the benefits of studying bookkeeping and how to use the learning materials.




今回は、簿記(ぼき)の全体像(ぜんたいぞう)について学習します。日々の取引(とりひき)の記録方法(きろくほうほう)から、簿記の最終的なアウトプットについて学びます。
This time, we'll be learning about the overall picture of bookkeeping. From recording daily transactions to understanding the ultimate output of bookkeeping.

この記事で学習する内容の中でも、簿記における5つの要素は必ず暗記(あんき)してください。次のNo.3以降の学習から使われるので、ここで覚えてしまいましょう。
Among the content you'll learn in this article, make sure to memorize the five elements of bookkeeping. They'll be used in the study from No.3 onward, so let's commit them to memory here.


複式簿記、仕訳、勘定科目:Double-entry bookkeeping, journal entries, account name

企業において、日々の取引は帳簿(ちょうぼ)に記入されることで記録されます。帳簿記入(ちょうぼきにゅう)を短縮(たんしゅく)して簿記と呼ばれます。簿記の方法の一つとして、複式簿記(ふくしきぼき)という方法があります。
In companies, daily transactions are recorded in books. This recording of entries is termed bookkeeping, abbreviated from ledger entries. One method of bookkeeping is known as double-entry bookkeeping.

帳簿に取引の内容を記入することを仕訳(しわけ)と言います。簡単な仕訳の例を見ていきましょう。
The process of recording transaction details in books is called journal entries. Let's look at an example of a simple journal entry.

従業員(じゅうぎょういん)の給料(きゅうりょう)1,000円を現金(げんきん)で支払った。
Paid employee wages of 1,000 yen in cash.

(給料)1,000 / (現金)1,000
(Salaries)1,000 / (Cash)1,000

これが複式簿記による仕訳です。真ん中の / は左右を分かりやすくするために記入してあります。
This is a journal entry using double-entry bookkeeping. The "/" in the middle is inserted for clarity between the left and right sides.

「給料」や「現金」といった、帳簿を付けるための用語のことを勘定科目(かんじょうかもく)と言います。
Terms used for bookkeeping purposes, such as "Salaries" or "Cash," are referred to as account name.


借方、貸方:Debit, credit

先ほどの仕訳において、給料は左側に、現金は右側に書きました。
In the earlier journal entry, salaries were written on the left side, and cash on the right side.

(給料)1,000 / (現金)1,000
(Salaries)1,000 / (Cash)1,000

簿記では、左側のことを「借方(かりかた)」右側のことを「貸方(かしかた)」と呼びます。
In bookkeeping, the left side is called "debit" (かりかた - karikata), and the right side is called "credit" (かしかた - kashikata).

これは、単なる名称に過ぎないので、丸暗記してしまうことがオススメです。ひらがなの「かり」「かし」の形状に合わせて覚えると良いです。
It's advisable to simply memorize these terms as they are, as they are just names. It might be helpful to associate them with the shapes of the hiragana characters "かり" and "かし" .

簿記の仕訳において、借方と貸方の数値は完全に一致するという特徴があります。今後、たくさんの仕訳を出していくので、その都度確認していきましょう!
In bookkeeping entries, a distinctive feature is that the values on the debit side always match the values on the credit side. As we proceed with numerous entries, let's ensure to verify this correspondence each time!


簿記における5つの要素:The Five Elements in Bookkeeping

勘定科目を分類すると、下記の5つの要素に分けることができます。
When classifying account name, they can be categorized into the following five elements:

仕訳をする際は、それぞれの勘定科目が増えたら、左右どちらかに記入します。
When making entries, if there is an increase in any account name, it will be recorded on either the left or right side.

つまり、資産(しさん)が増えた場合は借方に記入して、資産が減った場合は貸方に記入します。負債(ふさい)が増えた場合は貸方に記入して、負債が減った場合は借方に記入します。
In other words, if an asset increases, it will be recorded on the debit side, and if it decreases, it will be recorded on the credit side. For liabilities, if there is an increase, it will be recorded on the credit side, and if it decreases, it will be recorded on the debit side.

例えば、先ほど例に挙げた「給料」と「現金」はそれぞれ費用(ひよう)と資産に分類されます。「従業員の給料1,000円を現金で支払った」ということは…
For instance, the previously mentioned "salaries" and "cash" are classified as expenses and assets, respectively. So, when we say "paid employee wages of 1,000 yen in cash," it means...

・給料という費用の増加
An increase in expenses for salaries.
・現金という資産の減少
A decrease in assets for cash.

そのため、給料を借方、現金を貸方に記入します。
Therefore, we record salaries as a debit and cash as a credit.

(給料)1,000 / (現金)1,000
(Salaries)1,000 / (Cash)1,000

それでは、5つの要素それぞれについて学習していきましょう。
Let's now proceed to learn about each of the five elements.


◆ 資産:Assets.

現金、普通預金、土地などが資産に分類されます。これらの勘定科目が増えたら左側(借方)、減ったら右側(貸方)へ記入します。
Cash, saving account, land, and similar items are categorized as assets. If these account name increase, they are recorded on the left side (debit); if they decrease, they are recorded on the right side (credit).


◆ 負債:Liabilities.

銀行からの借入金、後で支払わなければならない義務(ぎむ)が負債(ふさい)に分類されます。負債の勘定科目が増えたら右側(貸方)、減ったら左側(借方)へ記入します。
Borrowings from banks, obligations that must be repaid later, fall under liabilities. If the liabilities increase, they are recorded on the right side (credit); if they decrease, they are recorded on the left side (debit).


◆ 純資産:Net assets.

例えば、株主(かぶぬし)から出資(しゅっし)してもらったお金は資本金(しほんきん)と呼ばれ、純資産(じゅんしさん)に分類されます。純資産の勘定科目が増えたら右側(貸方)、減ったら左側(借方)へ記入します。
For instance, money received from shareholders as investment capital is termed net assets. If net assets increase, it's recorded on the right side (credit); if it decreases, it's recorded on the left side (debit).


◆ 費用:Expenses.

会社を経営する上で発生する給料や水道光熱費(すいどうこうねつひ)などは費用に分類されます。費用の勘定科目が増えたら左側(借方)、減ったら右側(貸方)へ記入します。
Costs incurred in running a company, like salaries, utility bills, are classified as expenses. If expenses increase, they are recorded on the left side (debit); if they decrease, they are recorded on the right side (credit).


◆ 収益:Revenue.

商品を売買(ばいばい)すると売上(うりあげ)が発生します。また、銀行に預け入れていたお金には利息(りそく)がつくことがあります。このような、会社の利益を増やすものは収益(しゅうえき)と言います。収益の勘定科目が増えたら右側(貸方)、減ったら左側(借方)へ記入します。
Sales of goods generate revenue. Also, money deposited in banks might earn interest. Such items that increase a company's profits fall under revenue. If revenue increases, it's recorded on the right side (credit); if it decreases, it's recorded on the left side (debit).


今後、学習を進めていくと様々な勘定科目を仕訳していくことになります。その都度、その勘定科目は5つの要素の内どれに該当するのか、常に意識して覚えていきましょう。
As you progress in your studies, you'll be journalizing various account names. Each time, strive to remember which of the five elements the account belongs to.

この意識があれば、簿記の理解が大きく進みます。逆に言えば、そこを疎(おろそか)かにしてしまうと、簿記を得意になることは難しいと思います。
Maintaining this awareness significantly advances your understanding of bookkeeping. Conversely, neglecting this aspect might make mastering bookkeeping challenging.


貸借対照表、損益計算書:Balance Sheet, Profit and Loss Statement.

簿記の最終的なゴールは貸借対照表'(たいしゃくたいしょうひょう)、損益計算書(そんえきけいさんしょ)を作成することです。
The ultimate goal of bookkeeping is to create a balance sheet(B/S) and an profit and loss statement(P/L).

簿記の学習として、最終的なアウトプットがどのようなものであるか、一通り知っておくためにも、この段階で一旦紹介しておきます。
As part of studying bookkeeping, it's beneficial to have a general understanding of what the final outputs look like, which are the B/S and P/L.

簿記の学習の終盤(しゅうばん)でもう一度学習するので、ここでは特に覚えることはありません。
You'll revisit these in the latter stages of your bookkeeping studies, so there's nothing specific to memorize at this stage.


◆ 貸借対照表:Balance Sheet (B/S).

資産、負債、純資産の勘定科目をまとめたものを貸借対照表といいます。
The document that consolidates the accounts of assets, liabilities, and net assets is known as a balance sheet.

これは、ある時点での資産、負債、純資産のストックがどれだけあるかという状態を表します。この状態のことを財政状態(ざいせいじょうたい)と呼びます。
This represents the stock of assets, liabilities, and net assets at a specific point in time. This condition is referred to as the financial position.

下記は貸借対照表の一例です。
Below is an example of a balance sheet.


◆ 損益計算書:Profit and Loss Statement (P/L).

費用、収益の勘定科目をまとめたものを損益計算書と言います。
The document that consolidates the accounts of expenses and revenues is known as an profit and loss statement.

これは、ある期間での費用と収益がどれだけ発生したのかを表します。これを経営成績(けいえいせいせき)と言います。損益計算書は、ある期間で切り取られるため、フローの情報です。
This represents how much expenses and revenues occurred over a specific period. This is referred to as the operating results. The P/L is a snapshot taken over a specific period, making it a flow information.

収益から費用を引き算することで、ある期間において企業がどれだけ儲かったのかを計算することができます。
By subtracting expenses from revenues, one can calculate how much profit a company made during a specific period.


今回の学習内容は以上です。
Here is the content for this learning session.

より分かりやすく、役に立つ教材にしていくため、感想や改善点があればコメントを残して頂けると嬉しいです。
To make the material more understandable and helpful, I'd appreciate it if you could leave feedback or suggestions in the comments.

この記事が役に立ったらスキ、フォロー、SNS等でシェアして頂けると励みになります!
If you found this article helpful, giving it a like, following, or sharing it on social media would be very encouraging!

Thanks.(^^♪



この記事で学習した内容を理解できているかどうか、確認するための練習問題を用意してあります。
I have prepared practice exercises to check your understanding of the content covered in this article.

しっかりと活用して、理解を定着させましょう!
Make good use of these exercises to solidify your understanding!

練習問題:Practice exercises

今回の練習問題は4問です。
The exercises this time consist of four questions.


Q1. 簿記における5つの要素を全て答えよ。

A1. 資産、負債、純資産、費用、収益


Q.2 5つの要素について、借方に記入されるもの、貸方に記入されるものはそれぞれ何か?

A2. 借方:資産、費用。 貸方:負債、純資産、収益


Q3. 決算で作成される財務諸表として、代表的なものを2つ答えなさい。

A3. 貸借対照表、損益計算書


Q4. 貸借対照表はある時点の( A )を表し、損益計算書はある期間の( B )を表す。A、Bに入る語句は?

A4. A:財政状態 B:経営成績



この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?