見出し画像

前期授業が終わりました。

 今日も休みですが、研究室に出勤しています。今日一日はずっと家にいれるように食糧も買い込んで巣ごもりの準備万端だったのですが、ある学生から試験勉強ができないから研究室を開けてほしいと連絡があったので出てきました。今のところその学生は姿を現さないので、おそらく寝ているのかと思います。毎日薬を服用している学生なので、突然睡魔に襲われて寝てしまうことがあるので今日もその状態かと思います。(後ほど無事きました。)

 さて、前期授業が終わり残すは試験のみとなりました。昨年度はエアコンの聞かない研究室で汗だくなりながら採点していましたが、今年はもう少し涼しい環境でできるのではないかと思います。(なぜなら扇風機を2台設置したので。)

 だんだん記憶が薄れてきているので、久しぶりに大学教員になる前の話をしておこうと思います。これまでちょくちょく大学教員になるためにしたことを書き残してきましたが、今回は今いる大学の採用プロセスについて触れてみたいと思います。今在席している大学もJREC-IN(https://jrecin.jst.go.jp/seek/SeekTop)に掲載された公募情報を見て応募しました。いつものように履歴書・職務経歴書・教務経歴書・研究業績・応募動機といった大学指定の書類を作成して簡易書留で送付しておきました。その頃は公募情報を見てはすぐに応募書類を出していましたので、提出後は次の大学という風に流れ作業で応募していたことを記憶しています。

 その後、面接と模擬授業で連絡が届きました。この時点ではまだ採用されるという確信はもちろんなく、むしろこれまでの敗戦経験がトラウマとなっていて過度な期待をせず、とにかく呼ばれたから行くという感覚でした。ちなみに今の大学はかなり遠かったので飛行機に乗っていったのですが、この時に交通費を支給してくれたことから、実は採用される可能性が高かったことに今振り返って気づきました。

 面接官は6人でした。後でわかったことですが、学科の先生方と他学科の学科長でした。まずは質疑応答から始まったのですが、思いのほか話が盛り上がり、結局模擬授業はほとんどせずに終わってしまいました。その日はすぐにまた飛行機で帰ったのですが、飛行機に乗るまでの間、見知らぬ土地で一人パスタを食べたことを覚えています。今までの負け癖と面接の手ごたえのなさから恐らく今回もダメだろうと思いながらパスタを食べていたので、ほとんど味がしなかったという記憶しかありません。(確か奮発してカルボナーラを注文したと思います。)

 しかし、結果的にはその2か月後採用通知をいただくことができました。大学に入ってから知りましたが、私の採用は面接に参加した教員が全員賛成だったことを聞いて、本当にうれしかったです。これがちょうど2年前に始まった私のシンデレラストーリーです。その後、採用通知をいただく直前にとても不思議な経験をしたのでそれはまた別の機会にご紹介したいと思います。

 これから9月に入ると来年度の採用に向けた公募が増えると思います。ぜひ、みなさんが素敵な大学教員になれるその日を迎えられることを、心より祈っています。


 (暑すぎて扇風機の前から離れられない准教授でした。)

 

 The first semester is over.

 Today is also a holiday, but I am working in the laboratory. Today, I bought food so that I could stay at home, and I was ready to nest, but I came out because a student asked me to open the laboratory because I couldn't study for the exam. The student hasn't appeared so far, so I think he's probably sleeping. She takes medicine every day, so she may fall asleep suddenly. I think she is in that condition today too. (Later she came safely.)

 Well, the first semester ended with only exams. Last year, we were grading in a lab that didn't listen to air conditioners, but this year I think we can do it in a cooler environment. (Because I installed two fans.)

 I'm gradually losing my memory, so I'm going to talk about before I became a university teacher after a long time. I have often written down what I did to become a university teacher, but this time I would like to touch on the hiring process at my university. The university I am currently attending also applied for the position after seeing the information posted on JREC-IN (https://jrecin.jst.go.jp/seek/SeekTop). As usual, I have sent you a copy of my resume, work experience, curriculum vitae, research achievements, motivation for applying, and other documents designated by the university. At that time, I submitted the application documents as soon as I saw the information on the public offering, so I remember that I applied to the university as if it was the next university.

 After that, I received the contact in the interview and the simulation class. At this point, I was not sure that I would be hired, but rather I felt that my experience of losing the war was traumatic and I didn't expect too much, and that I would go because I was called. By the way, the university I attended was quite far away, so I took a plane, but since the transportation expenses were paid at that time, I looked back and realized that there was a high possibility of being hired.

 There were six interviewers. I found out later that they were the teachers of the department and the deans of other departments. We started with a question and answer session, but the conversation became more lively than we had expected, and in the end, the simulation class ended up with very little. I flew back that day immediately, but I remember eating pasta alone in a strange place until I got on the plane. The only thing I remember was that it tasted almost nothing because I was eating pasta thinking that I probably wouldn't be able to eat it this time because of my past losing habits and the lack of response from interviews. (If I remember correctly, I ordered carbonara at my own expense.)

 However, I was able to receive the employment notice two months later. I learned about it after I entered university, but I was very happy to hear that all the teachers who participated in the interview agreed with my appointment. This is my Cinderella story that started just two years ago. After that, I had a very strange experience just before I received the employment notice, so I would like to introduce it to you another time.

 From now in September, I think there will be more job openings for next year. I sincerely hope that you will have the day to become a wonderful university teacher.


  (It was so hot that I couldn't get away from the fan.)

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?