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みたび読書感想文、または(不)自由研究について

読書感想文について書くには、これで3回目となります。前回はこのような記事を書きました。

この中で引用した、「夏休みの読書感想文が「ありえないほど簡単に書ける」とっておきの方法」という記事には、こう書かれています。

読書前と読書後の自分を「比較」します。実際には「比較」したかのようにでっちあげるのです。本を読みきってから表をつくるのではなく、あらかじめ表は用意しておいて、それを埋めるために拾い読みをしていきます。
この表の内容はフィクションであり、実在の自分とは関係ないことはいうまでもありません。
大げさに変化したことにした方が何にせよ書きやすいので、ない変化をでっちあげ、わずかな変化を誇張します。

「夏休みの読書感想文が「ありえないほど簡単に書ける」とっておきの方法」ダイアモンドオンライン、2022/7/23

筆者は、「でっちあげ」という言葉が好きなようです。このような言葉を多用すると、彼の文書自体がでっちあげではないか、と思われても仕方ないでしょうに。

せめて「そのような自分を想像する」とかの表現にしてほしい。この文章は、下品で、小中学生には読ませたくありません。

読書感想文自体がフィクションなのは、公然の秘密なのでしょうか。
フィクションだと割り切って、こういうテクニックを使って読書感想文を書く人もいるでしょう。それに、例えば「走れメロスの読書感想文」をインターネットで検索すると、山のように作例が表示されます。

でも、自分が何回か試行錯誤した末に、結果としてこのように書こうと思ったのではなく、他人が指し示す近道を使って書くことに、私は違和感を覚えます。

私以外にも、読書感想文について疑問を持つ人はいます。

どうして読書感想文というのはダメなのか、(中略)2点指摘できると思います。
1点目は、対象書籍の批判が許されないという一種の思考停止ということです。今はさすがに21世紀なので、指導する先生によっては批判してもいいという場合もゼロではないようです。ですが、例えばコンクールに応募するなどという場合は、とにかく課題図書などを選んで、その本に対する褒め言葉を並べなくてはいけないという暗黙のルールがあります。(中略)
2点目は、具体的な批判方法を全く教えないという問題です。本を読んだ感想というのは、本来であれば批評になるはずです。批評というのは、適当に思いついた悪口を言うということではありません。具体的な手続きがあるのです。

「夏休みの宿題の定番「読書感想文」が日本の子供をダメにする理由」MAG2NEWS,2020/7/15

この人の題も過激ですが、内容に関しては同意します。

私は、この2点を付け加えたいと思います。

一つは、教師が道徳と国語の癒着関係を認識するべきだということです。

例えば、太宰治の『走れメロス』についての感想文は、これまでに無数に書かれたことでしょう。そして、感想文の内容はおおむね、教師が期待する内容だったと思います。
大半のパターンは、主人公が、王とかわした、とんでもない約束を守るため、途中の困難を乗り越え、何とか約束を果たし、王も感激するということについての称賛でしょう。
これは、国語という教科に、人の生き方という道徳の教材としての価値を求められてきたからだと思います。
この記事では、道徳と国語の、それぞれの教科の目的は違う、と言いますが、読書感想文はどう見ても道徳がテーマですね?

ところで、私が「走れメロス」を取り上げた理由は、もう一つあります。『走れメロス』は、タイトル写真に揚げた、3つの出版社の、中学2年生向け国語教科書に載っています。

例えば、光村図書のホームページには、このような「発表の手引き」プリントが載っています。

名場面・名変発表会「走れメロス」

生徒が『走れメロス』を読んで、名言だと思ったところ(「メロスは激怒した。必ず、かの邪知暴虐の王を除かなければならぬと決意した。」※)を発表し、教師がそれを唱和させています。「それではみなさん、リピートアフターミー」なんて、ほとんどコントのようです。

しかし、かつて、その部分こそ、安野光雅氏が批判したのでした。青空文庫の原文を紹介します。

路で逢った若い衆をつかまえて、何かあったのか、二年まえに此の市に来たときは、夜でも皆が歌をうたって、まちは賑やかであった筈だが、と質問した。若い衆は、首を振って答えなかった。しばらく歩いて老爺に逢い、こんどはもっと、語勢を強くして質問した。老爺は答えなかった。メロスは両手で老爺のからだをゆすぶって質問を重ねた。老爺は、あたりをはばかる低声で、わずか答えた。
「王様は、人を殺します。」
「なぜ殺すのだ。」
「悪心を抱いている、というのですが、誰もそんな、悪心を持っては居りませぬ。」
「たくさんの人を殺したのか。」
「はい、はじめは王様の妹婿さまを。それから、御自身のお世嗣を。それから、妹さまを。それから、妹さまの御子さまを。それから、皇后さまを。それから、賢臣のアレキス様を。」
「おどろいた。国王は乱心か。」
「いいえ、乱心ではございませぬ。人を、信ずる事が出来ぬ、というのです。このごろは、臣下の心をも、お疑いになり、少しく派手な暮しをしている者には、人質ひとりずつ差し出すことを命じて居ります。御命令を拒めば十字架にかけられて、殺されます。きょうは、六人殺されました。」
 聞いて、メロスは激怒した。「呆れた王だ。生かして置けぬ。」
 メロスは、単純な男であった。買い物を、背負ったままで、のそのそ王城にはいって行った。たちまち彼は、巡邏の警吏に捕縛された。調べられて、メロスの懐中からは短剣が出て来たので、騒ぎが大きくなってしまった。

太宰治『走れメロス』青空文庫

初対面の、信頼できるかどうかも分からない、一人の老爺の言葉だけを信じて、主人公は、王を殺そうとするのです。安野光雅氏は、これはテロリストそのものだと断言します。

この点をもし、生徒が見つけて感想文で指摘したら、教師はどう評価するでしょうか。
でもこれが批評です。
生徒のこの指摘を褒めるか、けなすかで、教師の力量がわかるということです。
そういう意味で、『走れメロス』は傑作と言えるのかもしれません。中学生が読めば道徳性を、目の肥えた大人が読めば反道徳性を感じるからです(例えばこの記事のように)。

もう一つは、提案です。自由研究の中に、読書を含めたらいいのではないでしょうか。

生徒がテーマを立てて、必要な手段(本を読む、インターネットで調べる、実験する、見学するなど)を決めて実行し、その成果を発表する、という方が、読書感想文を書くよりはよほど役立つと思うのです。

学年に応じて、教師がテーマのサンプルを提示すればいいと思います。もちろんそれ以外のテーマでも、生徒が選べるのがいいと思います。

生徒の選んだテーマが妥当かどうかは、夏休みに入る前に、生徒にテーマを発表させて、教師がアドバイスすればいいと思います。

いやいや読書感想文を書かされるよりは、自分で選んだテーマについて取り組む方が、生徒の達成感が得られるのではないでしょうか。

2018年に、『桃太郎は盗人なのか? −「桃太郎」から考える鬼の正体』というテーマで、小学生が自主的に研究し、後に本として出版されました。この記事によると、この小学生は、地元だけでなく遠方の図書館を訪れて関連する200冊以上の本を読んだり、学芸員に相談したりしたということです。

この人の場合、本人の意思の強さだけでなく、家族の協力があったので、ここまでできたと思います。そういう恵まれた状況でなくても、自分がやりたいことにチャレンジするのは、大切なことだと思います。

ただし、今でも「自由研究」は「不自由研究」です。この記事のように、教師が気に入りそうなテーマを暗黙の裡に選ばされる、見えないルールが存在しています。

学校で「浮く」ことを心配しているようだった。「恥ずかしい」とも言っていた。(中略)夏休み後半に、「戦時中の食べ物」というテーマで自由研究をやり直した。西郷さんは、自由って何だろう、と考え込んでしまった。 翌年の夏、琳さんが「自由研究は自由すぎても怒られるし、自由じゃなくても怒られる」と話していた。

「自由研究、「自由」って何だろう」朝日新聞、2022/8/20

先に書いたように、歳をとって面の皮が厚くなれば、見えない圧力に屈しないでしょう。でも小中学生には、それは難しいです。もし、色々な国から来た生徒たちがいるクラスなら、そんな心配もしなくてすむかもしれません。

※光村図書の教科書と青空文庫とで、文面が異なっているようです。前者は「メロスは激怒した。必ず、かの邪知暴虐の王を除かなければならぬと決意した。」。後者は、「聞いて、メロスは激怒した。「呆れた王だ。生かして置けぬ。」」。異本があるのかもしれません。

My third opinion on book reports or "unfree" research

This is the third time I've written about a book review. I wrote an article like this last time.

In the article quoted in this article, "The best way to write a summer vacation book report that is 'impossibly easy'", it is written as follows.

Let's "compare" yourself before and after reading. Fake it as if you were actually “comparing” yourself. Instead of making a table after reading the book, prepare a table in advance and browse to fill it out. It goes without saying that the contents of this table are fictional and have nothing to do with your real self. Exaggerated changes are easier to write anyway, so try making up non-existent changes and exaggerating minor changes.

"The best way to write a summer vacation book report that is 'impossibly easy'"Diamond Online, 7/23/2022

The author seems to like the word "make up". One would think that a document written by someone who uses such a word a lot is itself made up.

At the very least, he should use phrases like "I imagine myself like that". This writing is vulgar and I would not want elementary and junior high school students to read it.

Is it an open secret that the book report itself is fiction?
There may be people who use this kind of technique on the assumption that book report is fiction. Also, if you search the Internet for, for example, "Run,  Melos' reading impressions," you'll see a mountain of examples. However, I don't feel comfortable writing using shortcuts suggested by others, instead of thinking that I should write like this after trial and error several times.

Other than myself, there are people who have doubts about book reviews.

I think I can point out two things (omitted) why reading impressions are not good.
The first point is that it is a kind of thought stop that criticism of the target book is not allowed. In the 21st century, some teachers say it's okay to criticize. However, for example, when applying to a competition, there is an unspoken rule that you must select a book for assignment and praise it for that book. (Omitted)
The second point is the problem of not teaching concrete criticism methods at all. The impression of reading a book should be criticism if it is originally. Criticism doesn't mean saying random bad things. There are specific procedures.

``The reason why Japanese children are ruined by the classic summer vacation homework ``book report'''' MAG2NEWS, 2020/7/15

The title of this article is also radical, but I agree with the content.

I would like to add these two points.

One is that teachers should recognize the cozy relationship between morality and the Japanese language.

For example, there have probably been countless essays written on Osamu Dazai's "Run, Melos". And the content of the book reports was generally what the teacher expected. Most of them are probably praises of the hero's efforts to keep his promise to the king, overcoming difficulties along the way, and somehow fulfilling his promise, to the king's great admiration. I believe this is because the subject of Japanese has been required to have value as a moral teaching material, the way of life of people. In this article, the author says that the purpose of each subject, moral and Japanese, is different, but the theme of the book report is about morality, no matter how you look at it?

By the way, there is another reason why I picked up "Run, Melos". "Run, Melos" is in the Japanese language textbooks for eighth graders of the three publishers shown in the title photo. For example, on Mitsumura Tosho's website, you can find this kind of "Presentation Guide" printout.

The students read "Run, Melos" and announced what they thought was a quote ("Melos was furious. He decided that he must get rid of the evil king of tyranny."*). , the teacher has the students chant it. "Well then, everyone, repeat after me" is almost like a conte.

However, Mr. Mitsumasa Anno once criticized that part. I quote the original text of Aozora Bunko.

He asked a young man on the street what had happened in this town, saying that when he came two years ago, the town must have been lively with everyone singing even at night. The young people shook their heads and did not answer. After walking for a while, he met an old man, and this time he asked a more emphatic question. The old man didn't answer. Melos shook the old man's body with both hands and asked a lot of questions. The old man answered in a low voice that was hesitant about the area. "Kings kill people." "Why does he kill?"
"The king said he killed a man with a bad heart, but no one has such a bad heart." "Has he killed many people?"
"Yes, first the king's sister-in-law. Then your own heir. Then the king's sister. Then the king's sister's child. Then the empress. Then the wise minister. Alexis."
"I was surprised. Is the king insane?"
"No, the king is not insane. He cannot trust people. These days, he doubts even the hearts of his subjects, and to those who lead a rather flamboyant life, The King has ordered the hostages to be handed over one by one.If you refuse to do so, you will be crucified and killed.Today, six people have been killed."
Hearing this, Melos got furious. "He's a disgusting king. I can't let him live."  Melos was a simple man. With his shopping on his back, he went into the royal castle. Immediately he was apprehended by patrol officers. After being examined, a dagger came out of Melos' pocket, causing a big uproar.

Osamu Dazai "Run, Melos" Aozora Bunko

Believing only the words of an old man whom he met for the first time and who he does not know whether he can trust, the hero tries to kill the king.
Mr. Mitsumasa Anno asserts that this is a terrorist itself.
If a student finds this point and points it out in a book report, how would the teacher evaluate it?
But this is a criticism.
The teacher's competence can be seen by praising or disparaging the student's point.
In that sense, "Run, Melos" may be called a masterpiece. This is because junior high school students feel morality, and discerning adults read immorality (like this article, for example).

Another is a proposal. Reading should be included in the student's free research.

It is better for students to set a theme, decide on the necessary means (reading books, research on the Internet, conduct experiments, visit facilities, etc.), implement it, and present the results rather than writing a book report. i think it will be very helpful.

Depending on the grade, teachers should present sample themes. Of course, I think it would be good if students could choose other themes as well.

Before the summer vacation starts, I think it would be good if the students were asked to present their themes and the teacher gave them advice as to whether the themes they had chosen were appropriate or not.

Rather than having students write a book report, I believe that students will feel a sense of accomplishment if they work on a theme of their own choice.

In 2018, "Is Momotaro a thief? -The Identity of Oni as Considered by "Momotaro," an elementary school student conducted independent research on the topic, which was later published as a book. According to this article, this elementary school student visited not only local but also distant libraries to read more than 200 related books and consulted curators.

In her case, she was able to make it this far not only because of her own strong will, but also because of the cooperation of her family. I think it is important to challenge yourself to do what you want to do even if you are not in such a fortunate situation.

However, “free research” is still “unfree research”. Like this article, there are invisible rules that implicitly select themes that teachers like.

He seemed worried about "standing out" at school. He also said he was "embarrassed". (Omitted) Later in the summer vacation, he resumed his free research on the theme of "Food in Wartime." Mr. Saigo wondered what freedom is. In the summer of the following year, her son said, "Even if your research is too free, you will be scolded at school, and if it is not free, you will be scolded."

"Free research, what is 'freedom'?" Asahi Shimbun, August 20, 2022

As I wrote earlier, as you get older and your self-esteem increases, you will not succumb to invisible pressures. But for elementary and junior high school students, it is difficult. If your class has students from various countries, you may not have to worry about that.

*The text seems to differ between the Mitsumura Books textbook and the Aozora Bunko. The former says, "Melos was furious. He was determined that he must get rid of this evil and tyrannical king." 
The latter is: "When he heard this, he was furious. He said, "This is an insolent king. I will not let him live." There may be an alternate version of the story. 

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