みたび読書感想文、または(不)自由研究について
読書感想文について書くには、これで3回目となります。前回はこのような記事を書きました。
この中で引用した、「夏休みの読書感想文が「ありえないほど簡単に書ける」とっておきの方法」という記事には、こう書かれています。
筆者は、「でっちあげ」という言葉が好きなようです。このような言葉を多用すると、彼の文書自体がでっちあげではないか、と思われても仕方ないでしょうに。
せめて「そのような自分を想像する」とかの表現にしてほしい。この文章は、下品で、小中学生には読ませたくありません。
読書感想文自体がフィクションなのは、公然の秘密なのでしょうか。
フィクションだと割り切って、こういうテクニックを使って読書感想文を書く人もいるでしょう。それに、例えば「走れメロスの読書感想文」をインターネットで検索すると、山のように作例が表示されます。
でも、自分が何回か試行錯誤した末に、結果としてこのように書こうと思ったのではなく、他人が指し示す近道を使って書くことに、私は違和感を覚えます。
私以外にも、読書感想文について疑問を持つ人はいます。
この人の題も過激ですが、内容に関しては同意します。
私は、この2点を付け加えたいと思います。
一つは、教師が道徳と国語の癒着関係を認識するべきだということです。
例えば、太宰治の『走れメロス』についての感想文は、これまでに無数に書かれたことでしょう。そして、感想文の内容はおおむね、教師が期待する内容だったと思います。
大半のパターンは、主人公が、王とかわした、とんでもない約束を守るため、途中の困難を乗り越え、何とか約束を果たし、王も感激するということについての称賛でしょう。
これは、国語という教科に、人の生き方という道徳の教材としての価値を求められてきたからだと思います。
この記事では、道徳と国語の、それぞれの教科の目的は違う、と言いますが、読書感想文はどう見ても道徳がテーマですね?
ところで、私が「走れメロス」を取り上げた理由は、もう一つあります。『走れメロス』は、タイトル写真に揚げた、3つの出版社の、中学2年生向け国語教科書に載っています。
例えば、光村図書のホームページには、このような「発表の手引き」プリントが載っています。
生徒が『走れメロス』を読んで、名言だと思ったところ(「メロスは激怒した。必ず、かの邪知暴虐の王を除かなければならぬと決意した。」※)を発表し、教師がそれを唱和させています。「それではみなさん、リピートアフターミー」なんて、ほとんどコントのようです。
しかし、かつて、その部分こそ、安野光雅氏が批判したのでした。青空文庫の原文を紹介します。
初対面の、信頼できるかどうかも分からない、一人の老爺の言葉だけを信じて、主人公は、王を殺そうとするのです。安野光雅氏は、これはテロリストそのものだと断言します。
この点をもし、生徒が見つけて感想文で指摘したら、教師はどう評価するでしょうか。
でもこれが批評です。
生徒のこの指摘を褒めるか、けなすかで、教師の力量がわかるということです。
そういう意味で、『走れメロス』は傑作と言えるのかもしれません。中学生が読めば道徳性を、目の肥えた大人が読めば反道徳性を感じるからです(例えばこの記事のように)。
もう一つは、提案です。自由研究の中に、読書を含めたらいいのではないでしょうか。
生徒がテーマを立てて、必要な手段(本を読む、インターネットで調べる、実験する、見学するなど)を決めて実行し、その成果を発表する、という方が、読書感想文を書くよりはよほど役立つと思うのです。
学年に応じて、教師がテーマのサンプルを提示すればいいと思います。もちろんそれ以外のテーマでも、生徒が選べるのがいいと思います。
生徒の選んだテーマが妥当かどうかは、夏休みに入る前に、生徒にテーマを発表させて、教師がアドバイスすればいいと思います。
いやいや読書感想文を書かされるよりは、自分で選んだテーマについて取り組む方が、生徒の達成感が得られるのではないでしょうか。
2018年に、『桃太郎は盗人なのか? −「桃太郎」から考える鬼の正体』というテーマで、小学生が自主的に研究し、後に本として出版されました。この記事によると、この小学生は、地元だけでなく遠方の図書館を訪れて関連する200冊以上の本を読んだり、学芸員に相談したりしたということです。
この人の場合、本人の意思の強さだけでなく、家族の協力があったので、ここまでできたと思います。そういう恵まれた状況でなくても、自分がやりたいことにチャレンジするのは、大切なことだと思います。
ただし、今でも「自由研究」は「不自由研究」です。この記事のように、教師が気に入りそうなテーマを暗黙の裡に選ばされる、見えないルールが存在しています。
先に書いたように、歳をとって面の皮が厚くなれば、見えない圧力に屈しないでしょう。でも小中学生には、それは難しいです。もし、色々な国から来た生徒たちがいるクラスなら、そんな心配もしなくてすむかもしれません。
※光村図書の教科書と青空文庫とで、文面が異なっているようです。前者は「メロスは激怒した。必ず、かの邪知暴虐の王を除かなければならぬと決意した。」。後者は、「聞いて、メロスは激怒した。「呆れた王だ。生かして置けぬ。」」。異本があるのかもしれません。
My third opinion on book reports or "unfree" research
This is the third time I've written about a book review. I wrote an article like this last time.
In the article quoted in this article, "The best way to write a summer vacation book report that is 'impossibly easy'", it is written as follows.
The author seems to like the word "make up". One would think that a document written by someone who uses such a word a lot is itself made up.
At the very least, he should use phrases like "I imagine myself like that". This writing is vulgar and I would not want elementary and junior high school students to read it.
Is it an open secret that the book report itself is fiction?
There may be people who use this kind of technique on the assumption that book report is fiction. Also, if you search the Internet for, for example, "Run, Melos' reading impressions," you'll see a mountain of examples. However, I don't feel comfortable writing using shortcuts suggested by others, instead of thinking that I should write like this after trial and error several times.
Other than myself, there are people who have doubts about book reviews.
The title of this article is also radical, but I agree with the content.
I would like to add these two points.
One is that teachers should recognize the cozy relationship between morality and the Japanese language.
For example, there have probably been countless essays written on Osamu Dazai's "Run, Melos". And the content of the book reports was generally what the teacher expected. Most of them are probably praises of the hero's efforts to keep his promise to the king, overcoming difficulties along the way, and somehow fulfilling his promise, to the king's great admiration. I believe this is because the subject of Japanese has been required to have value as a moral teaching material, the way of life of people. In this article, the author says that the purpose of each subject, moral and Japanese, is different, but the theme of the book report is about morality, no matter how you look at it?
By the way, there is another reason why I picked up "Run, Melos". "Run, Melos" is in the Japanese language textbooks for eighth graders of the three publishers shown in the title photo. For example, on Mitsumura Tosho's website, you can find this kind of "Presentation Guide" printout.
The students read "Run, Melos" and announced what they thought was a quote ("Melos was furious. He decided that he must get rid of the evil king of tyranny."*). , the teacher has the students chant it. "Well then, everyone, repeat after me" is almost like a conte.
However, Mr. Mitsumasa Anno once criticized that part. I quote the original text of Aozora Bunko.
Believing only the words of an old man whom he met for the first time and who he does not know whether he can trust, the hero tries to kill the king.
Mr. Mitsumasa Anno asserts that this is a terrorist itself.
If a student finds this point and points it out in a book report, how would the teacher evaluate it?
But this is a criticism.
The teacher's competence can be seen by praising or disparaging the student's point.
In that sense, "Run, Melos" may be called a masterpiece. This is because junior high school students feel morality, and discerning adults read immorality (like this article, for example).
Another is a proposal. Reading should be included in the student's free research.
It is better for students to set a theme, decide on the necessary means (reading books, research on the Internet, conduct experiments, visit facilities, etc.), implement it, and present the results rather than writing a book report. i think it will be very helpful.
Depending on the grade, teachers should present sample themes. Of course, I think it would be good if students could choose other themes as well.
Before the summer vacation starts, I think it would be good if the students were asked to present their themes and the teacher gave them advice as to whether the themes they had chosen were appropriate or not.
Rather than having students write a book report, I believe that students will feel a sense of accomplishment if they work on a theme of their own choice.
In 2018, "Is Momotaro a thief? -The Identity of Oni as Considered by "Momotaro," an elementary school student conducted independent research on the topic, which was later published as a book. According to this article, this elementary school student visited not only local but also distant libraries to read more than 200 related books and consulted curators.
In her case, she was able to make it this far not only because of her own strong will, but also because of the cooperation of her family. I think it is important to challenge yourself to do what you want to do even if you are not in such a fortunate situation.
However, “free research” is still “unfree research”. Like this article, there are invisible rules that implicitly select themes that teachers like.
As I wrote earlier, as you get older and your self-esteem increases, you will not succumb to invisible pressures. But for elementary and junior high school students, it is difficult. If your class has students from various countries, you may not have to worry about that.
*The text seems to differ between the Mitsumura Books textbook and the Aozora Bunko. The former says, "Melos was furious. He was determined that he must get rid of this evil and tyrannical king."
The latter is: "When he heard this, he was furious. He said, "This is an insolent king. I will not let him live." There may be an alternate version of the story.