今週のオンライン英会話まとめ(9/16-9/17)

2020年に『DMM英会話を受講しnoteにまとめる』という作業をしていましたが、コロナ禍や私生活の慌ただしさから中断していました。
それから早二年。久しぶりに再開しました。目的は育休中の気晴らしです。
自分が辛くならない程度にスキルアップしていけたらいいな。

9/16
2年半ぶりの英会話レッスンに臨む

職場も変わり、簡単な会話といえど英語を使う環境から遠のいて1年半。
以前の経験からDMM英会話ではほぼ毎回自己紹介をすることを知っていたため、初回は自己紹介文の作成を手伝ってもらうことにしました。
その事前準備についてもメモ代わりに記載しておきます。

1. 事前メッセージでしたいことを送る

レッスン内容を『フリートーク』とし、事前に
I'd like you to help me with making Self-introduction.(自己紹介の作成を手伝ってください)"と要望を送ります。

2. 必要な会話を想定し、メモする

その後、必要そうな会話を予め調べておく。なぜなら「I'd like…ありましたねそういうの…」というレベルまで忘却が進んでおり、丸腰では何の話もできないことがわかり切っていたから!

  • 要望を送っていたことを伝える
    I sent you a request “I'd like you to help me with making Self-introduction.”

  • 下書きしたものを送るので、添削してほしいと伝える
    I wrote a first draft. So, I send you.
    Could you proofread my English text for me?

3. とりあえず自分で考えてみる

過去のものを参考に、近況を盛り込みました。

I'm Seina. Let me introduce myself.
My name is Seina. I work as a designer at a tech company.
The company makes system of mobile device management.
But now, I’m taking a break from work. Because, I had a baby last month.
The reason why I want to study English is because I want my daughter to know the importance of learning.

4. 授業

今回は評価の高いフィリピン人女性を選択しました。以前の経験から、比較的にフィリピンの方の発音は聞き取りやすいことを知っていたためです。
そこで添削してもらった自己紹介文がこちら

My name is Seina. I'm from Fukuoka. I'm in my early 30s.
I'm married and I have a daughter which is 1 month old.
I work as a designer at a tech company. The company makes system of mobile device management. But now, I’m taking a break from work because, I'm on maternity leave.
In my free time, I like watching movies and listening to KPop songs.
My favorite boyband is BTS.
The reason why I want to study English is because I want my daughter to know the importance of learning the English language.
In the future, I want to teach her how to speak in English.

言うてそんなにBTS詳しくないんですけどw
親切な先生だったので内容についても見てくれたんだけど、英語での自己紹介って趣味を入がちですよね〜。暇なとき何してるの?って訊かれてとっさに出たのが『You Tube見てる』だった。関係代名詞も久しく使ってなかったので「ああ、そういえばありましたねそういうの…!」という感じ。産休って「maternity leave」って言うんだね。

いったんスラスラと言える文章を作ることで、その他に転用できるのでやはり自己紹介文の練習はいい。余った時間の雑談もゆっくり喋ってくれたので、思ってたより聴き取れた!いい先生で良かった。
初回はとりあえず終了。

9/17
違うバージョンの自己紹介文を作成

事前の作文のテーマが思い浮かばなくて、子育ての合間で時間もないし自己紹介の別バージョンを考えてみることにした。

事前に用意したもの

  • 文章の流れがおかしくないか聞きたい
    Do you think general flow of the story is strange?

My name is Seina. The meaning of the name is “seven stars”. I'm 36 years old. I'm married and I have a daughter which is 1 month old.
I live in Fukuoka, Japan. Fukuoka City is very close to mainland Asia.
I work as a designer at a tech company. The company makes system of mobile device management. But now, I’m taking a break from work because, I'm on maternity leave.
I like reading in my free time. I mainly read comic books, but sometimes I read novels too. And, I’m addicted to BTS lately. So, I have to watching the video on Youtube.
The reason why I want to study English is because I want my daughter to know the importance of learning the English language. In the future, I want to teach her how to speak in English.

添削されたもの

My name is Seina. The meaning of the name is "seven stars". I'm 36 years old. I'm married, and I have a daughter who is 1 month old. I live in Fukuoka, Japan.
I work as a designer at a tech company. But now, I’m taking a break from work because I'm on maternity leave.
During my free time, I read books. I mainly read comic books, but sometimes I read novels too. And I’m addicted to BTS lately. So, I have been watching BTS videos on YouTube.
The reason why I want to study English is because I want my daughter to know the importance of learning the language. In the future, I want to teach her how to speak English.

そうだよね、関係代名詞whoだよね。前日の記載ミスなだけな気がする。
英語話す頭になってなかったので全然気づかなかった…
あとは「観ずにはいられない」というニュアンスをhave to doで表したかったんだけど伝わらず、先生に「 I have been watching(見続けてる)」と変えられた。それを説明する術がないし、間違ってはないのでとりあえず従った。
その他で言うと、これはDMMあるあるなんだけど向こうのネットの調子が悪くて「Internet is not work」という言い回しを覚えました。笑

無料体験レッスン終わり

ここまでの2日は無料体験レッスン。
ほかのオンライン英会話サービスも試そうかと思ったけど、やっぱり慣れてるし「もうDMMでいっか〜」となって、翌日には契約しました。

子育てをしていると自由時間の確保が本当に難しい!
わたしは夫と協力してタイムスケジュールの見直しを行い「21時から1時間はオンライン英会話と風呂」と決めました。時間的にカツカツではあるけど、こういう時間を持てることが良い気晴らしになっているので、再開して良かったと思う!

長くなるので一旦ここまで。


この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?