見出し画像

Mass Of The Fermenting Dregs x Tricot x 劇団ドラマティックゆうや@新代田FEVER (日本語 レビュー/ ENG REVIEW)

(Mass Of The Fermenting Dregs x Tricot x Gekidan Dramatic Yuya@Shindaita Fever)

セットリスト/ Set Lists: 

Tricot:
?

劇団ドラマティックゆうや:
?

Mass of the Fermenting Dregs:
(セットリストをポストしてくれてありがとうございます!)

1.かくいうもの
2.She is inside, He is outside
3.だったらいいのにな
4.YAH YAH YAH
5.RAT
6.Sugar
7.New Order
8.さんざめく
9.エンドロール
10.スローモーションリプレイ
11.HuHuHu
12.あさひなぐ
13.ワールドイズユアーズ
14.べアーズ
en.ハイライト feat.キダモティフォ+皆川正34歳

元々このライブは9月30日に予定していましたが、台風チャーミーのせいで1月25日に変更されました。リベンジライブは3時間半に及び、あの時の分を取り返してやる!という挽回の思いが、はっきりと伝わってきました。「私たちはたった1曲しか演奏できなくても、いつもの倍気持ちを込めてやってるから、実際は2曲分の価値があるようなものです」TRICOTのボーカリスト、イッキュウさんが言った通り。確かにそうですね!

Originally this concert was scheduled for September 30th, but due to Typhoon Trami, it was rescheduled to January 25th for a "Revenge!" live. And at three and a half hours long, I definitely felt the determination to avenge. As Ikkyu, the vocalist of Tricot said, "Even though we are playing just one song, we are playing it twice as hard, so it's actually two songs worth!". Haha, ok.

最初のステージはTRICOTでした。 僕はずっと前からファンだったのですが、実際にライブで見たことがなかったので、Mass of the Fermenting Dregsと一緒にこのライブをすると知り、すぐさまチケットを買いました。 この3人の女の子とドラマーがステージに上がるのを見ても、彼らの外見には決して騙されてはいけませんよ。ステージのギリギリ端まで出て演奏するという彼らのパフォーマンススタイル、とても強くて美しいです。
たまに、バラバラに分解されたアグレッシブな部分では、ヘッドバンギング(ハードコアパンクやスラッシュを思わせるかもしれません)で完成させていました。しかしメランコリックなメロディー、マスロックの影響のあるテクニカルギター、そしてやイッキュウさんのチャーミングに柔らかく、かつパワーのある歌い方は、全てを矛盾させているようでした。

First to go on were Tricot. I've been a fan for many years, but I've never actually seen them play, so I was excited they were doing this live with Mass of the Fermenting Dregs. Watching these three girls and their drummer come out, it's important not to be fooled by their appearance. Playing close to the edge of the stage, almost in our faces, Tricot's performance is as intense as beautiful. At times, they even breakdown into some aggressive sections, complete with head banging (maybe reminiscent of hardcore punk or thrash?), but the melancholic melodies, math rock influenced technical guitars, and Ikkyu's charmingly mellow yet powerful vocals almost contradict this.

今回、モティフォさんのギターは本当に際立っていました! 彼女は間違いなく才能のあるギタリストです! それに加えて、ヒロヒロさんがマスドレのTシャツを着ていたことに気づきました。 ミュージシャン、特に女性ベーシストがお互いをサポートし合っているのを見るのは嬉しかったです。 雄介くんのドラムもとても印象的でした。 身長はあまり高くないのに、上手く女性達に溶け込んいでいました。 しかし最も重要なのは、TRICOTがバンドで一緒に演奏したとき、ものすごいエネルギーがあるということです。 曲ごとに、まるで彼らがトランス状態にあるかのようです。 僕はなんだか追いやられているような気分になりました。

This night, Motifour's guitar really stood out! She is definitely a talented guitarist! Besides that, I noticed that Hirohiro was wearing a Mass of the Fermenting Dregs t-shirt. It's nice to see musicians supporting each other, especially female bassists! Yuusuke's drums were also super impressive. For a rather small guy, he really could bang along with the girls. Most importantly, though, was the energy with which they played together. For each song, it's almost as if they were in a trance! I myself felt mesmerized.

その次は劇団ドラマティックゆうやでした。 僕は彼らが誰なのか検討もつかず困惑していましたが、本当にびっくりました! このライブはかなり重要な2つのバンドのロックライブなので、漫才が3つ目のコンテンツとして存在しているなんて思いもよりませんでした。 漫才では、34歳のサラリーマンとして (皆川正34歳)舞台に登場、そして音楽がテーマの風俗にて自分の若かりし頃の苦い思い出を忍んでいました。奇妙なことに、本質的には、それはとてもシンプルな概念です。 一見なんだか安っぽく思えてしまいますが、誰しもに、特にショーを見に来ていた人たちに親近感を覚えるトピックでした。 この2人がまたライブに来ても、全然問題ないです! 彼らのエアー演奏は本当に才能があると思いました!

Next was Gekidan Dramatic Yuya. I had been perplexed by who exactly they were, but wow! This being a rock music concert with two popular bands, I was not expecting a comedy duo to be the third act. In their skit, they came on stage as a "music brothel" master and a 34 year old salary man (34 year old Minagawa Tadashi), who was reminiscing about his youth. Although strange, in essence it is such a simple concept. Honestly, it was a little cheesy, but its a relatable topic, especially for those who came to see the show. I definitely wouldn't mind seeing these two guys again! They really have talent as performers, even with their air instruments!

ようやく、最後はMASS OF THE FERMENTING DREGSです。 いくつかの昔の曲で圧倒的な存在感を見せ、まるでシューゲイザーのような浮遊している気分にさせました。 そして「だったらいいのにな」を弾きました。 この時点で、僕は「No New World」という新しいアルバムが、以前のマスドレのdiscographyと実際によく合うのに気づきました。 他の2人のメンバーやスキルを取り込みながらも、奈津子さんがこれまでやってきたことを全て盛り込んだものでした。 ちなみに僕は、マスドレのライブをを中野のフレッシュロックフェスや新宿のタワーレコードで見たことがありますが、これほどまでにマスドレが本領を発揮しているのを見るのは初めてでした。 功さんのドラムは好調で、直也さんのギターは控えめな性格からは想像もつかないほどに意外と攻撃的、そして奈津子さんのベースは強烈でした。 彼女がソロ終わった後にとても興奮している姿は、観客にとっても刺激をもらいました。 彼女が演奏しているのを見て、僕もまたベースを手に取りやりたくなりました!

Last were Mass of the Fermenting Dregs. They started strong with a couple of older songs, putting us into that shoe-gazing mood. Then they played "だったらいいのにな". At this point I realized this new album actually fits really well with their previous discography. "No New World" serves as a culmination of everything Natsuko has done until now while also reflecting the skills and influence of the other two members. Of course, I saw them play at Nakano fresh Rock Festival and Shinjuku Tower Records, but this was the first time to see them in their proper element. Isao's drums were on point, Naoya's guitar was surprisingly aggressive for such a low key person, and Natsuko's bass was intense. Seeing her get so excited after a solo really energized the crowd as well. After seeing her perform, I really want to pick up my bass again!

奈津子さんもびっくりしたようですが、たくさんの外国人の観客が来ていたことには、僕もびっくりしました。ライブの最後の方で、自分たちの音楽は確かに海外のSpotifyでたくさん聞かれている、と菜津子さんは言及しました。それを聞いて、僕もとても嬉しいです。でも、とるに足りない些細なことのように見えるかもしれませんが、僕は国内のファンである、と言いたくなりました。たまたまかもしれませんが、、ライブに来た外国人の大多数は、なぜか僕の周りに立っていました。だから僕達が他よりもより一層際立ってしまったかのように思います。僕が耳にした彼らの会話から判断すると、ライブに来ていた外国人のほとんどは留学生でした。僕が大学時代のことを思い出したのは、ドイツ人の友人と新宿レッドクロスで遠藤ミチロウのライブに行ったときのことです。200人の観客中、英語を喋っていたのは僕たち2人だけだったと思います。 4年前に東京に引っ越して以来、僕は問題なく日本でライブに行くことができるよう、日本語を上達させるために一生懸命頑張りました。外国人と一括りされた時、僕のエゴに少し傷ついたかもしれないですが、それはさておき。MASS OF THE FERMENTING DREGSが海外からも認められてとても嬉しいです。成功を応援しています!

Something that surprised me, and Natsuko as well, was the number of foreigners who came to the show. In relation to this, she actually made an announcement towards the end about their Spotify and how so many of their plays came from abroad. I'm very glad to hear that! However, even as petty as it may seem, I just want to point out that I am a domestic fan. By chance, the majority of the foreigners that came to the concert somehow ended up standing around me and I feel like that made us stand out even more than we would otherwise. Judging by some of the conversations I overheard, most of them were students studying abroad. This reminded me of my university days when I attended a live for Endo Michiro at the Red Cloth in Shinjuku with my German friend where we were probably the only English speakers among 200 or so other people. Since moving to Tokyo four years ago, I have worked hard to improve my Japanese in order to be able to see shows in Japan without any problems. I guess my ego might have been a little hurt by being grouped together, but regardless, I'm so happy that Mass of the Fermenting Dregs are receiving recognition from abroad as well. I am cheering for their success!

アンコールでは、モティフォさんは「ツインギターにフィーチャーしたMASS OF THE FERMENTING DREGS」のステージに呼ばれました。 途中で、直也さんは皆川正34歳スポットを切り替えました。 もちろん、彼はエアーギターを弾いただけでしたが、オペレーターが自分のサウンドを上下させようとしているのを見て楽しんでいました。

For the encore, Motifour was invited back on stage for "Mass of the Fermenting Dregs, featuring twin guitars". About halfway through, Naoya switched spots with 34 year old Minagawa Tadashi. Of course he only played air guitar, but it was fun watching him trying to get the operator to turn up and down his sound.

今回は一緒に来てくれる人がいてラッキーでした! 愛ちゃんはライブハウスにあまり行ったことがないので、彼女をFEVERに連れて行くのは楽しかったです。 アンコールの後、愛ちゃんはすっかり疲れきっているようでした。 気持ちわかります。 こういう長い間のライブに耐えるためにも、2人とももっと体力をつけなければなりませんね。

This time I was lucky to have someone come with me! Aichan is not too familiar with the live house scene, so it was fun to bring her to FEVER. After the encore, she seemed totally exhausted. I definitely understand though. We both need to exercise more in order to have the strength to stand for such a long time!

藍ちゃんの意見 / Ai's opinion:

-トリコ: イッキュウさんがとてもおしゃれで美人、あまりロックバンドっぽくない風貌でしたが、弾いてみたらなるほど納得。ギャップがすごかったです。さすがはビッグバンドという感じで、存在感がすごかったです。
-劇団ドラマティックゆうや: 想定外に笑ってしまいました。彼らの全力の演技、そしてよく考えられたプロットはすごかったです。正直お笑いは好きではなくほとんど見たことはないのですが、今回は普通に笑ってしまいました。全く新しいジャンルです。
-マスドレ: ロックバンドと漫才が美しくまとまっていました。一歩間違えたらただのカオスになっていたかもしれませんが、そうはなりませんでした。さすが。刺激的な瞬間でした。

-Tricot: Ikkyu was such a stylish and gorgeous girl, not like my image of a rock band member. But after their performance, I was like “I see.." The gap was incredible. No doubt they are popular and have a huge fanbase.
- Gekidan Dramatic Yuya: Unexpectedly I couldn't help myself from laughing. Their full-powered acting skills, and thoughtful plots were amazing. Honestly I don't like comedies and haven’t seen that many, but this time it made me feel so amused. A completely new and innovative style of comedy!
-Mass of the Fermenting Dregs:  These rock lives and a comedy show were integrated into one amazing show with harmony. Possibly it could have been chaotic, but it wasn't. So many inspiring moments!

話は変わりますが、MOTFDのグッズが結構良かったので黒のプリントTシャツを買ってしまいました。そしてラッキーなことに、ツアーポスターが余ってしまったのでグッズを買った人にプレゼントします!とショーの最中に直也さんは言いました。本当にラッキー!ポスターのクオリティもとっても良かったです。

On another note, I really liked the MOTFD goods and I ended up buying a black print t-shirt. During the show, Naoya announced that they had extra tour posters and that anyone who bought something would receive one! Lucky!!! It's really great quality.

TRICOT、劇団ドラマティックゆうや、MASS OF THE FERMENTING DREGS、本当にどうもありがとうございました!4ヶ月間待っただけあって、素晴らしいライブでした!3つのコンテンツをまた見れるのを楽しみにしています!

Thank you once again to Tricot, Geikidan Dramatic Yuya, and Mass of the Fermenting Dregs! It was a truly amazing show and worth the 4 month wait. I can't wait to see all three acts again!

by 

Pat: https://www.instagram.com/___pattobyongaku___/
+
Ai: https://www.instagram.com/aisugi05/
     https://note.mu/aisugiura


バンド / BANDS:
Tricot: http://tricot.tv
劇団ドラマティックゆうや: http://dramaticyuya.com
Mass of the Fermenting Dregs: http://www.motfd.com



この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?