見出し画像

SAKI OTSUKA個展「MONSTER」

3年前に発表した作品「MONSTER」この作品が新たな姿となりました。MONSTERは自画像です。私の内面的な自画像で、深い感情であり、魂のままの姿でもあります。

3年前のMONSTER

新しいMONSTERにも、今の私の心が現れています。

今回の個展「MONSTER」では、新作のMONSTERと(ペイント版もあり)長年撮影しているカラスのシリーズ、棘のシリーズを展示します。
カラスは写真作品と絵画やドローイングも展示します。初めてのジグレー版画販売も。

また、日常を撮影して作った動画撮影も公開!(ちょっと公開が遅れるかも)

ペイント動画はこちら↓

https://youtu.be/-NmiEmTD1PE

お楽しみに。

それと、今回はインスタレーションとしてエッセイを刺繍した作品や文字を彫って書いた作品、絵本などなど、インスタレーションとしても会場の構成を考えました。

お楽しみにです!

こちらでもエッセイを公開します。

「MONSTER」

私の中にはモンスターがいます。

モンスターと私という人格は別の生き物で、私の分身ではありません。

私と共通しているのは「私」の肉体に存在しているということと、私と同じ記憶を持っていることです。

記憶というのは人格を作る上でとても重要なものです。私たちは同じ記憶を持って同じ時間を過ごしてきましたが、同じ感情を持ったかは分かりません。

モンスターには人間のような感情はないのだと思います。モンスターは私が抱いた感情から自分が何をすべきかを考え、まっすぐに突き進みます。

私がどうなろうがお構いなしのところがあって、自分の行動のせいで私がさらに困難な状況になっても仕方がないことだと思うようです。

モンスターのエネルギーはあまりに強くて私は負けてしまいます。私は自分の意思をなくすことに慣れていますし、モンスターの意思に合わせることに慣れています。私はモンスターが現れたとき私を消してじっとしています。


私の中にはモンスターがいます。

モンスターは私を突き動かし私を操ります。私は大人しくいうことを聞くことしかできません。

私たちは同じ「私」という人間の中にいる仲間ですが、モンスターの力は強くて、私は抵抗することができません。

モンスターの要求が強すぎるとき、私はやめて欲しいと頼みますが聞いてはくれません。モンスターにとっては私の感情の記憶だけが全てで、私の現在の感情には無頓着なようです。どんなときでも強い力で私を突き動かして強引に道を進みます。私は支配され夢中で歩きます。私は次第に私をなくしていき、ただ必死に言われるがまま歩き続けます。モンスターが私を支配していくとき、私は私を失っていく感覚があります。


あるとき、私は完全に私を失いました。私の中に私は存在しなくなり、モンスターしかいなくなってしまいました。

モンスターは私を探しに行きました。すごく大きな力で私の中の私という人格を探しました。しかし、もうどこにも私はいません。


私はどこかに私を置いてきたのかもしれません。

私はどこかに私を忘れてきたのかもしれません。

私はどこかに私を捨ててきたのかもしれません。


私の中にはモンスターだけが存在しています。

モンスターは私の代わりに私を動かし続けている「私」という人格を知っている唯一の存在です。

私はモンスターに私を奪われたのかもしれませんし、モンスターに身を任せるしかなかったのかもしれません。

モンスターは私を守るために私を消してしまったのかもしれませんし、私をずっと探し続けてくれているのかもしれません。


モンスターは「愛しい私」です。



“MONSTER”

There’s a monster inside me.

The monster and I are different creatures, not alter egos.

What we have in common is we both exist in “me” and share the same memories.

Memories are very important in the creation of personality. We share the same memories at the same time, but I don’t know if we have the same feelings.

I don’t think monsters have human-like feelings. The monster looks at my feelings and considers what it should do, then charges straight ahead. 

There are times I feel, without regard for what will become of me, and even if I get into a more difficult situation, it can’t be helped.

The monster is too powerful and I lose. I’m used to losing and adapting to the will of the monster.

When the monster appears, I vanish and remain motionless.


There's a monster inside me.

The monster pushes and manipulates me. I can only listen passively.

We are companions in the same person, the same “me”, but the monster is so strong that I can’t stand up to it.

When the monster’s demands are too much, I ask it to stop, but it won’t listen

For the monster, my emotional memories are everything, and it seems indifferent to my current feelings. At any moment it might forcibly shove me onward. I’m dominated and walk in a trance. Gradually losing myself, I desperately walk on, just as I was told to do. When the monster dominates me, I feel I’m losing myself. 


At one point, I lost myself altogether. I no longer existed within myself. There was only the monster.

The monster came looking for me. It searched for me frantically, but I wasn’t there.


I may have left myself somewhere.

I may have forgotten myself somewhere.

I may have abandoned myself somewhere.


Only the monster exists in me.

The monster is the only one who really knows “me” and keeps me going.

I may have been robbed of myself by the monster, or had no choice but to leave myself to it.

Maybe the monster hid me to protect me, and it’s been searching for me ever since.


There’s a monster inside me that “loves me”.


「棘山」
東京から祖父母のいる田舎町へ行くとき、電車や車から見えるだんだんと都会ではなくなっていく風景を眺めるのが好きだった。ビルがなくなり都会らしさが薄れ、田んぼや山が見えはじめると鉄塔が現れる。その巨大さや田舎の風景との似つかわしさは私の中で気になる存在だった。

ふと、その鉄塔が山に刺さる棘に見えた。

山は自然にあるもので地球本来の姿だ。でも、鉄塔はあとから人間が刺した棘だ。

生きるために私たちは自然を壊す。どうしてそうじゃないと生きられないのかと棘を見るたびに私にも棘が刺さる。

山は自分のこんな姿を望んでいるだろうか。
鉄塔が刺さっている自分の姿をどう思っているのだろうか。

棘が刺さった山は痛々しく、怒りを表すように沈黙している。

“Thorn Mountain”
When I would travel from Tokyo to the rural town where my grandparents lived, I liked to watch the city scenery gradually disappear from the train or car. When the buildings disappear, and the urban atmosphere fades away, and the rice fields begin to appear, so do metal towers. I worried about how huge they were and how they affected the country landscape.

Suddenly, the metal towers looked like thorns stuck in the mountains.

Mountains are natural, and so they carry the original appearance of the Earth. However, these metal “thorns” were later stabbed into them by people.

To live, we destroy nature. Every time I see one of these “thorns”, I wonder why we can’t live another way.

I wonder, do mountains want to look like this?
I wonder how I’d feel with a tower stuck in me.

The stabbed mountains sit in pain with their thorns, silently radiating their anger. 

「嫌われ者」
1990年代に起きたカラスとゴミ問題で、テレビはそのカラスについて過剰なほどに危険だとか凶暴だとか、カラスの攻撃性についての報道をしていたと思う。そのころ小学生だった私は身近な存在だったカラスが突然”害”と言う強烈な文字でカテゴライズされているのを知ったとき、ひどくショックを受けた。テレビでは「厄介者のカラス」「カラスの迷惑行為」「カラスが人を襲う」などとカラスをこぞって悪者に仕立て上げた番組が並んだ。繰り返し流される映像の中で、カラスは人の頭を狙って蹴りを入れたり、低空飛行をし威嚇したりしていて、被害にあったと主張する人が怖かったとインタビューに答えていた。もちろんカラスにそんなことをされたら怖いのは当たり前だが、人間は何もしていないのに突然カラスに攻撃されたなんて言っているのを聞いて疑問を持った。

その頃の道路脇に置かれているゴミ置場には、まだカラス除けネットなんかは無くて、カラスが早朝ゴミを狙い群がっているのが日常風景だった。東京にいるカラスはハシブトガラスというカラスがほとんどでハシブトとあるようにクチバシが太いのが特徴だ。その太いクチバシはなんでも砕くことができそうなほど頑丈に見える。ゴミ袋なんてすぐに破ってしまうし生ゴミを器用に見つけ出し、そんなものまで食べるのかと驚くくらいに雑食で、どちらかというと肉食だと言えるくらいに肉を食べる。その姿は彼らの真っ黒すぎる外見もあって、ますます人々に恐怖心を与えた。ゴミを散らかすカラスを蹴ろうとする人、傘の先で叩こうとする人、そういうことをする人もいてカラスはそれに反撃して人の頭を蹴ったり、小石を落としたりしていたらしい。その様子が報道されるときは決まって「カラスが凶暴化」だの「人間を攻撃するカラス」だのという見出しが付けられていた。カラスにも繁殖期があって、子育て中の巣に近づかれたりすると威嚇するらしい。無遠慮に人間がヒナに近づいたらそりゃ怒るだろう。カラスを悪者扱いしている人間だって、カラスにとっては悪者ではないか。彼らを”害”だというなら、私たちだって”害”だ。

私にとってカラスは仲間だった。同じ街で暮らす猫やハトやスズメと同じ動物であり仲良く暮らしていると思っていた。
そんな存在のカラスがある日突然”害”だと言われている、そのことが苦しくて心が痛い。まるでカラスだけを仲間外れにしているような感覚だった。カラスはその賢さまでも怖いなんて言われるようになっていたし、目が合うと人を襲うなんて噂まであった。そんなはずはないのに、テレビで繰り返し流されるカラスが人を威嚇している映像は人々の恐怖心を煽るのに十分だった。カラスへの仲間外れはあの時、エスカレートしていたと思う。まだテレビが主な情報源だった時代、テレビはゴミを道路に置く人間を悪く言うことはせず、カラスを悪者にした。

カラスはその外見から人間に悪い印象を与えるのだろうかと考えた。真っ黒い体は羽を広げると1mほどになり、確かに威圧感のある容姿である。でも、だからといって悪者に吊るし上げていいわけがない。人間は勝手なものだ。カラスは人を襲っているのではなく威嚇しているだけなのに、怖いからって被害者のふりをする。街は人間だけのものではないのに勝手に道路にゴミを置き、荒らされたと言ってカラスを嫌う。

未知なものへの恐怖心は拒絶を起こす。自分が仲間外れにされた時の痛みが嫌われ者のカラスに重なり、私は自分がカラスになったように感じていた。

“The Hated”
During the garbage crisis of the 1990’s in Japan there were regular TV reports about aggressive crows becoming more and more dangerous and ferocious. At that time, as an elementary school student, I was terribly shocked to hear the crows familiar to me suddenly being categorized with words like “harm”. On the TV, all the programs started making crows out to be the bad guys with headlines like “Troublesome Crows!”, “Crows Becoming a Nuisance!”, and “Crows Attack People!”. Footage of crows flying low to threaten people and kick at their heads was shown repeatedly, and people claimed in interviews how they were terrified and harmed. Of course, it’s natural to be scared if a crow does such a thing, but I was skeptical when I heard people claiming to be suddenly attacked without reason.

In those days there were no nets covering the trash awaiting pickup on the roadside, and crows swarming that trash was a daily scene. Most of the crows in Tokyo are large-billed crows, characterized by their thick beaks which look sturdy enough to crush anything. They can just as deftly tear into meat as into trash bags to get at the contents. This and their jet-black appearance caused people to become more and more afraid. Some people tried to kick the crows that scattered the trash, or to hit them with their umbrellas, and the crows counter-attacked by swooping on people’s heads and dropping pebbles on them. These situations were always reported with headlines like “Crows are Violent!” or “Crows Attack People”. The crows also have a breeding season in which they are very wary of their nests and newborn chicks being approached. During this season they tend towards anger when humans intrude on their space. Are the people who treat crows as villains not likewise the villains to crows? If we say they do harm, don’t we also?

Crows have always been companions to me. I’ve always thought of them as being the same as the cats, pigeons, spiders, and other animals sharing the city in harmony with each other. Then, suddenly, one day these crows are said to cause “harm”. It’s a terribly heart-wrenching thing. It was like only the crows were being excluded from the group. Crows are so intelligent, yet they’ve come to be known as scary, rumored to attack those who just look them in the eye. Though that’s not really the case, the images of crows threatening people on TV were enough to rouse people’s fears. At that time, the gap was growing between the crows and those friendly towards them I think. In the era when television was the key source of information, the television programs never blamed people for putting their trash on the street. They just made crows the bad guys.

I wondered if crows gave humans a bad impression simply by their appearance. Their black bodies become about a meter wide when they spread their wings, which can certainly seem intimidating. But you can’t just assume they’re bad. People are selfish. Crows aren’t attacking them, just posturing really, but people pretend they’re the victims because they’re scared. Even though the world is not just for humans they leave their trash outside, then hate crows for getting into it.

Fear of the unknown causes rejection. The pain that I felt when I was left out was the same as the hated crows, and I felt like I was one of them.




MONSTERもカラスも棘も全てが私の内面に潜んでいる大切な記憶であり、痛みです。
全てが繋がって、私という人格を形成しています。

「太陽とカラス」この作品のジグレー版画発売します!実物は結構大きい!


「MONSTER Book」
いいデザインで出来ました!結構自信作!
オープニングパーティーでライブペイントをします!限定10冊、ペイントブック作りますのでお楽しみに!!


「MONSTER」
8/6-8/27
6日オープニングパーティー!全ての詳細は

ギャラリーETHER HPをご確認ください!

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?