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インパクトを生み出すヴィジョンの本質は何か?(いいヴィジョンの要件③)

前回の記事では、いいヴィジョンの要件の1つとして、「野心ではなく志」であることと、「内なるエネルギーと志の両立」が大切であること、についてお話ししました。

今回の記事では、いいヴィジョンの要件の最後のポイントについてお話します。この要件は、ヴィジョンの中でも、変革を推進するような大きなインパクトをもたらすヴィジョンについて特に当てはまります。

いいヴィジョンが生み出される本質

いいヴィジョンあるいは、いいミッションと言われる、事例を考えてみましょう。この事例の中には、ミッション(コミュニティや個人が永続的に追求し続ける目的)として表現されているものもありますが、今回お伝えする内容に関しては、ミッションであっても、ヴィジョンであっても大きな差異はありません。

いつの日か、私の4人の子供たちが、肌の色で判断されるのではなく、人格の中身で判断されるような国に住むという夢があります。
(米国の公民権運動の指導者 マーティン・ルーサー・キング・ジュニア)

「Google の使命は、世界中の情報を整理し、世界中の人がアクセスできて使えるようにすることです」
(Google社)

「包括的な金融サービスを提供することで、貧困に苦しむ人々が自らの可能性を実現し、貧困の悪循環から抜け出すことができるようにします」
(グラミン銀行)

みなさんもこれらのヴィジョンやミッションを一度は聞かれたことがあるのではないでしょうか。どのヴィジョン・ミッションも、非常に魅力的であり、多くの人の力を結集するエネルギーを持っていることを、肌身で感じることができます。

いよいよ核心に迫ります。いいヴィジョンの要件の1つは、「意識の変容を伴う」ということです。「意識の変容を伴う」とはどういうことか、具体事例を用いながら、説明したいと思います。

「いつの日か、私の4人の子供たちが、肌の色で判断されるのではなく、人格の中身で判断されるような国に住むという夢があります」
→肌の色で判断されてしまう場面が多くあるという現実を受け入れてしまっている米国社会全体の意識を、上記の夢で記述されている世界を当たり前とする意識に変容することを訴えています

「Google の使命は、世界中の情報を整理し、世界中の人がアクセスできて使えるようにすることです」
→世界中の情報を整理することは難しい、あるいは、そのような情報にアクセスすることは一部の限られた人はできても、全員がアクセスすることは難しいという固定概念を打ち破ろうとすることが含意されています

「包括的な金融サービスを提供することで、貧困に苦しむ人々が自らの可能性を実現し、貧困の悪循環から抜け出すことができるようにします」
→金融サービスは富裕層を中心としたものであり、貧困に苦しむ人々はサービスを受けることは難しく、貧困から抜け出すことは難しいという現実を受け入れてしまっている意識を、貧困に苦しむ人が利用できる金融サービスによって、貧困の悪循環から抜け出すことは可能だという意識に変容することが含意されています

このように、これらのヴィジョンに共通する要素として「社会全体、あるいは、多くの人の意識の変容」が含意されていることがわかります。

ここで挙げた3つの事例は、社会全体に大きなインパクトをもたらした例として挙げていますので、常識(社会において人々が共通に持っている、あるいは持つことが期待される知識や価値観)が変わるほどの多くの人の意識変容が含意されています。

しかし、ヴィジョンを掲げる時に、常に、常識が変わるほどの多くの人の意識変容が意図されなければいけないかと言えば、そうではありません。

例えば、業界における常識を変えていく、という会社や事業としてのヴィジョンの掲げ方もあるでしょう。部署や社内プロジェクトにおけるヴィジョンの掲げ方として、「社内のXXという常識・固定概念を変えていく」という意図もありえるでしょう。

このように、想定する対象の広さはヴィジョンを掲げる主体となる人や組織の意思によりますが、ヴィジョンに込められた意図として「意識の変容」が含まれていることが、いいヴィジョンの要件の一つとなります。

驚き

なぜ、意識の変容を伴うことが重要か?

なぜ、「意識」の変容が、いいヴィジョンとして重要なのでしょうか。それは、現象の根源は意識にあるからです。

現象

現象の構造・背景

行動

決断

思考・感情

メンタルモデル(信念体系)

直感(主体的真理)

自己(自意識の主体)

以前の記事でもご紹介しましたが、さまざまな現象の原因には行動があり、その原因には決断があり、その原因には思考・感情があり、その原因にはメンタルモデルがあります。端的に言えば、現象の原因には意識があります。

いいヴィジョンは、現象としての将来像が語られるだけではなく、その現象の原因となる意識についての変容が含意されているのです。

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意識についての変容が含意されることによって、その意識変容がもたらされる現象が、より大きなインパクトをもつものになります。現象そのものが変わることよりも、現象の原因となる意識が変わることの方がインパクトが大きいのです。

仮にGoogle社のヴィジョンが「検索を便利にする」というものであったらどうかを想像してみるとよいでしょう。「検索を便利にする」というヴィジョンであったとしたら、GmailやYoutubeなどのサービスを手がけている今のGoogleがあるとは思えませんね。

意識の変容を含意することによって、より大きなインパクトをもつヴィジョンになるだけではなく、一人ひとりの主体的真理との重ね合わせができる広がりや奥行きをもつことができます。

これも、現象の原因となっている意識の変容を伴っているため、結果的に現れると想定される事象に広がりがあり、一人ひとりの主体的真理との接点を見出しやすいのです。

例えば、「貧しい人の暮らしを良くする」ことを主体的真理にする人がいたとしましょう。

Google社のヴィジョンが、もし「(A)検索を便利にする」だったときと、「(B)Google の使命は、世界中の情報を整理し、世界中の人がアクセスできて使えるようにすることです」だったときに、この人がどのように思うかを比較してみると良いでしょう。

「(A)検索を便利にする」だった場合、「それは豊かな人のための話であって、貧しい人はそもそも情報を検索できるような環境にない」と思うかもしれません。このような場合、この人がGoogle社のヴィジョンと自分の主体的真理のつながりを感じることは難しいでしょう。

しかし「(B)世界中の人がアクセスできる」というヴィジョンであれば、「貧しい人にとって、市場で売買されている品物の価格を知ることができること」はとても重要なことであり、自分の主体的真理との一致点を見いだすことができるかもしれませんね。

このように、意識の変容を含意することによって、大きなインパクトをもつヴィジョンになると共に、一人ひとりの主体的真理との重ね合わせができる広がりや奥行きをもつことができるため、結果として、そのヴィジョンは「多くの人にとっての自分ごと」になっていくのです。

自分ごと

いいヴィジョンの要件のまとめ

この記事では、いいヴィジョンの要件の3つ目として、いいヴィジョンは意識の変容を伴うということについてお話ししました。最後に、これまでの記事で取り上げてきた、いいヴィジョンの3つの要件をまとめましょう。

いいヴィジョンの(原因的)要件
▼【主体的真理とのつながり】自分の、そして、チームメンバーの主体的真理とつながっており、内なるエネルギーが引き出されている
▼【野心ではなく志】自分のためだけ(野心)ではなく、自分を含めた周囲の人のため(志)になっている。そして、内なるエネルギーと志が両立している
▼【意識の変容を伴う】現象面の変化だけではなく、意識の変容を含意している

本日の問いとなります。(よろしければ、コメントにご意見ください)

・あなたがいいヴィジョンだと思うものを1つ想定してください。そのヴィジョンには、どのような意識の変容が含意されていますか?

・そのヴィジョンに意識の変容が含意されていることによって、そのヴィジョンのインパクトの大きさや、一人ひとりとの主体的真理の重ね合わせができる広がりや奥行きに、どのような影響を与えていますか?

What is the essence of a vision that creates great impact? ( Requirement #3 of a good vision)

In my last article, I talked about one of the requirements for a good vision is "KOKOROZASHI, not ambition" and the importance of "integrating inner energy and KOKOROZASHI"

In this article, I will discuss the last point of the requirements for a good vision. This requirement is especially true for visions that have a significant impact, such as those that drive change.

The essence of good visions

Let's consider some examples of what might be called a good vision or a good mission. Some of these examples are expressed as missions, which are purposes that a community or individual pursues in perpetuity, but for the discussion we are going to give here, there is no significant difference between a mission and a vision.

"I have a dream that one day this nation will rise up and live out the true meaning of its creed: "We hold these truths to be self-evident, that all men are created equal."
(Martin Luther King, Jr.)

"Our mission is to organise the world’s information and make it universally accessible and useful."
(Google)

"By providing comprehensive financial services, empowering the poor to realize their potential and break out of the vicious cycle of poverty."
(Grameen Bank)

I'm sure you may have all heard of these visions and missions at one time or another. You can feel firsthand that all visions and missions are very appealing and have the energy to mobilize the power of many people.

Now we come to the heart of the matter. One of the requirements for good vision is that it must be accompanied by a transformative change in consciousness. I would like to explain what I mean by "involving a transformative change in consciousness" by using these specific examples.

"I have a dream that one day this nation will rise up and live out the true meaning of its creed: "We hold these truths to be self-evident, that all men are created equal."
→It is an appeal to make a transformative change in the consciousness of American society as a whole, which has accepted the reality that there are many situations in which people are judged by the color of their skin, to one in which the world described in the dream above is taken for granted.

"Our mission is to organise the world’s information and make it universally accessible and useful."
→It implies trying to break the stereotype that it is difficult to organize all the information in the world, or that such information can be accessed by a limited number of people, but not by everyone.

"By providing comprehensive financial services, empowering the poor to realize their potential and break out of the vicious cycle of poverty."
→The implication is to change the mindset that it is possible to break out of the vicious cycle of poverty by making financial services available to the poor, instead of accepting the reality that financial services are mainly for the wealthy and that it is difficult for the poor to access such services and escape poverty.

Thus, we can see that the common element of these visions is " a transformative change in the consciousness of society as a whole, or of many people."

The three cases mentioned here are examples that have had a great impact on society as a whole, so they imply a change in consciousness of many people to the extent that common sense (knowledge and values that people have in common or are expected to have in society) is changed.

However, it is NOT always the case that when we raise a vision, we must intend to change the consciousness of so many people that common sense changes.

For example, we may have a vision for our company or business to change the common sense in the industry. Another way to set a vision for a department or an internal project is to "change the common and fixed concept of XX" in a company.

As we can see, the scope of the target depends on the intention of the person or organization who sets the vision, but one of the requirements for a good vision is that it includes " a transformative change in consciousness" as the intention of the vision.

Why is it important that it involves a transformative change in consciousness?

Why is a transformative change of "consciousness" so important as a good vision? It is because the root of the phenomenon is in consciousness.

Phenomenon

Structure and background of the phenomenon

Behavior

Decision

Thoughts and feelings

Mental models (Belief systems)

Intuition (Subjective truth)

Self (The subject of self-consciousness)

As I mentioned in a previous article, the causes of various phenomena include actions, the causes of which include decisions, the causes of which include thoughts and feelings, and the causes of which include mental models. To put it simply, the causes of phenomena have consciousness.

A good vision is not only a description of the future as a phenomenon, but also implies a transformative change of the consciousness that is the cause of the phenomenon.

When a change in consciousness is implied, the phenomenon that the change in consciousness brings about becomes more impactful. The impact is greater when the consciousness that causes the phenomenon is changed than when the phenomenon itself is changed.

Imagine if Google's vision was to "make search useful". If Google's vision was to make search convenient, I don't think Google would be where it is today with services like Gmail and Youtube.

By implying a transformation of consciousness, not only will the vision have a greater impact, but it will also have the breadth and depth to be able to overlap with the subjective truth of each individual.

For example, let's imagine someone whose main truth is to "improve the lives of the poor.

Let's compare what this person would think if Google's vision was "(A) to make search useful" with "(B) Our mission is to organise the world’s information and make it universally accessible and useful."

If the vision is to "(A) make search convenient," he/she may think, "That's for the rich, and the poor can' t search for information in the first place. In such a case, it would be difficult for this person to feel the connection between Google's vision and his or her own subjective truth.

However, if the vision is "(B) make it universally accessible and useful," then he/she might think that "being able to know the price of goods being bought and sold in the market for poor people is very important", and he/she may find an alignment with his/her subjective truth.

In this way, by implying a transformative change in consciousness, the vision can have a great impact, and at the same time, it can have a breadth and depth that allows it to be superimposed on the subjective truth of each individual, and as a result, the vision becomes "one's own issue for many people."

Summary of the requirements for good vision

In this article, I discussed the third requirement of a good vision, which is that a good vision involves a transformative change in consciousness. Finally, let's summarize the three requirements of a good vision that have been discussed in the previous articles.

The Requirements for Good Vision
Connectedness with the subjective truth: Connectedness with the subjective truth of oneself and team members, drawing out their inner energy.

Not ambition, but KOKOROZASHI: Not just for oneself (ambition), but for others including oneself (KOKOROZASHI). And inner energy and KOKOROZASHI are compatible.

Implications of a transformative change in consciousness: This implies not only a change in phenomena, but also a transformative change in consciousness.

Here are the quests of the day. (If you'd like, please share your thoughts in the comments.)

・Imagine one vision that you think is a good one. What kind of a transformative change in consciousness is implied in that vision?

・How does the implication of the transformation of consciousness in that vision affect the magnitude of the impact of that vision, and the breadth and depth with which it is possible to overlay the subjective truth with each person?

Bunshiro Ochiai

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