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海外でネットワーキングイベントに参加する

コロナ前に香港の仕事関連のネットワーキングイベントに参加して(参加者200人くらい?)、私のメンター的な人が奥さんと参加していて、「自分の奥さんはシャイな方なんだけど(私と)話してたし、日本人は固まって動かない事が多いのにあちこち動いて色んな人と話してたって奥さんが言ってたよ」「今日はLinkedinの登録○○人増えたよ」「ほほう(感心)」って褒められたので、自分の気を付けてる「オープンな人(=会話を受け入れる余地がある人)を探す」、のイラスト図(ステップ3)があったこの記事を紹介。ビジネススクールのウェブサイトだから、ステップ2:面白い名刺を作る、は学生向けだね。

私が前に読んだ記事(本だったかも)は、オープンな人は身体が開いてるから靴先が開いてる人を探せみたいな事が書いてあったけど、それはどうかな。(一応見てみたけど分からなかった)

クローズな人達にアプローチしても、既に固まったグループでの会話を聞かされるのみか、全然入れないかでむなしい思いをするので、最初からそういうところはスキップしてる。(限られた時間を効率良く使いたい)なのでたまに会場をグルグル見渡して「どれがオープンだ~ここもここもクローズだな」って思ってる無駄な時間が発生してる 笑。

香港の人はネットワーキングイベントの数が多いので参加慣れしてるのか、この無駄なグルグルしてる時間が無さそうだったので、さすが修行期間が違うな、と感心してた。(ささっと話相手を見つけて、だらだら話さず、次のランチの約束につなげてたり、イベントの後の飲みに一緒に行ったり。)香港の人、というか香港で働いているローカルを含む欧米人達か。

せっかく沢山名刺をもらって、Email宛てにフォローアップメールを書いても誰が誰か分からなくなるので(←自分のせい)、可能なら最初からLinkedinでコネクトしてもらってそこから後でメッセージする方が私には確実。

日本のネットワーキングイベントだと、同行の上司に気を使ってそのグループからイベント中ずっと離れられない、という事もありそうだから、機会があったら海外で一人で参加してみてね。その方が身動きとりやすいって思うはず(多分)。

※仕事関連のイベントだから効率良く、なるべく数多くの人と話す目的で参加してるけど、趣味のイベントとか遊び目的のイベントだとまた違うかも、でもイベントの目的に関わらず「オープンな人を探す」は役に立つはず。

DeepLによる訳文

ネットワーキングイベントで印象を残すための7つのステップ
Elizabeth Carey

さて、あなたはこれからネットワーキングを始めようとしていますが、内気で内向的な性格で、これまでネットワーキングのイベントに参加したことがない人ですね。実際、ネットワーキングは気後れするものです。

自分を表に出さなければならないので、緊張する可能性が高いのですが、それはそれでいいのです!このプロセスは、あなたの就職活動やキャリアをさらに前進させるために役立つ人脈を作る方法です。

人脈作りをしたことがない人、初対面の人と話すのが苦手な人のために、人脈作りのイベントで目立つための7つのステップをご紹介します:

ステップ1:イベントと参加者をリサーチする

登録したいネットワーキングイベントを見つけたものの、どのように準備すればいいのかわからない。イベントによってはリサーチが大変かもしれませんが、多くのネットワーキングイベント(特にキャリアフェア)には、そのイベントに参加する企業のリストがあるはずです。

それを見て、会いたい人がいるかどうかを確認しましょう。もし、ある会社にどうしても興味があるのなら、その会社の人事担当者や会社の歴史について調べておき、楽しく会話ができるように準備しておくとよいでしょう。

ステップ2:面白い名刺を作る

登録、リサーチ、そして話したい企業のリストアップが終わりましたね。あとは何を準備すればいいのでしょうか?名刺です!

もしあなたがまだ学生で、名刺に書くほどの仕事がないのであれば、いつでもコーリングカードを作ることができます。これは、自分の名前、電話番号、Eメール、LinkedInなどのソーシャルメディアのアカウントなどを記載したシンプルなカードです。

もし仕事があるのなら、良質な紙で印象的なデザインの非伝統的なカードを作ってみてはいかがでしょうか。デザインのインスピレーションを得るために、私が本当に好きな場所は、VistaprintとShutterflyです。

ステップ3:オープンな会話にアプローチする!

名刺を用意し、ネットワーキングイベントに参加しようとしていますね。でも、どうやって人にアプローチすればいいのでしょうか?

私は学部時代に、今でも使っている便利なテクニックを教わりました: ネットワーキングイベントで部屋をスキャンするのです。時には、イベントに参加しているいくつかのグループが、すでに会話をしていることに気づくでしょう。では、いつ彼らにアプローチすればいいのでしょうか?彼らのグループに「隙」ができたときです。


開いている2人にアプローチするのがベストですが、上の画像はフレームワークとして見ておくとよいでしょう。次回、ネットワーキングイベントに参加した際に試してみてください!

ステップ4:握手

2人組のオープンなグループまで来たところで、誰かがあなたの手を握ろうと手を伸ばしてきました。このとき重要なのは、握手を返すときに相手の圧力に合わせることです。

これは少し練習が必要ですが、握手の自信がない場合、最終的に人は気づくものです。事前に誰かと一緒に時間をとって、いろいろなタイプの握手を試し、自分に合ったものを見つけてから本番に臨みましょう。

ステップ5:アイコンタクト

あなたは誰かと握手をして、さてどうする?
相手と会話を始めようとしているのに、相手はあなたを見ています。適切なタイミングでアイコンタクトを取ることで、より効果的な会話が可能になります。

テクノロジーが社会の一部となるにつれ、私たちは互いの目を見ることが少なくなる傾向にあります。アイコンタクトを保つことで、自信に満ち溢れ、誠実な印象を与えることができ、それこそがネットワークや人脈作りのために必要なことです。目は、相手への関心を示す強力なツールです。

しかし、文化的な配慮を忘れず、アイコンタクトを取るときと取るときのタイミングに注意しましょう。

ステップ6:有意義な会話

アイコンタクトを維持したまま、今度は話をすることになります。来る前に学んだことを生かし、業界に関する知識をアピールする絶好の機会です。

また、エレベーターピッチや、その会社でのチャンスに興味があることを話すのにも最適な時間です。有意義な会話をするために、他の人が話しているのを聞くときは、心の中でメモを取り、質問でフォローできるように準備しておくことです。

また、相手が自分自身について話していることを確認するのもよいでしょう。一般的に、人は自分のことや自分の仕事について話すのが好きなので、それを覚えておくと、有利に働くでしょう。

ステップ7:必ずフォローアップする

イベントが終わり、翌日か翌々日になります。イベントで交わした楽しくて有意義な会話は、ソーシャルメディアやメールでつながるときに、それらを使って自己紹介をしましょう。

LinkedInはあなたの親友ですから、メッセージを送るときには、招待状に載せるような面白いことを用意しておきましょう。LinkedInで人とつながるとき、相手があなたのことを知らず、自己紹介もしないのであれば、パーソナライズされたメッセージを書くよりも、相手に受け入れられる可能性やインパクトはずっと低くなります。

ネットワーキングは怖いかもしれませんが、これらのヒントがそのプロセスを少しでも楽にすることができればと思います。

原文

7 steps to stand out at networking events
Elizabeth Carey, 5 years ago

So, you’re about to start the networking process, but you are a shy and introverted person who has never been to a networking event before. The truth is, networking can be intimidating.

You have to put yourself out there and you’re more than likely going to be nervous—and that’s OK! This process is how you make connections that can help you move further on in your job search and career.

For those who have never tried networking, or are struggling with the task of needing to speak to new people, here are 7 steps to help you stand out at networking events:

Step 1: Research the event and the participants
So, you have found a networking event that you want to register for, but you don’t know how to prepare. Research may be hard depending on the event, but a lot of networking events—career fairs especially—should have a list of the companies attending the event.

Make sure you check them out and see who you want to meet. If you are really interested in a certain company, do your research on their Human Resource Representative, the company’s history, and be ready to start a good conversation.

Step 2: Make an interesting business card or calling card
Now you have registered, done the research, and made a list of the top companies you want to talk to. What else can you do to prepare? Business cards!

And if you’re still a student and don’t really have a job that is worth noting on a card, you can always make a calling card. This is just a simple card that includes your name, phone number, email, and any social media accounts such as LinkedIn.

If you do have a job, try making a non-traditional card of good-quality paper with a memorable design. A few places that I really like to go for design inspiration are Vistaprint and Shutterfly.

Step 3: Approach open conversations!
You have your business cards ready and you are about to attend a networking event. But, how do you approach people?

I was taught a handy technique in my undergraduate degree that I still use today: I scan a room at a networking event. At times, you’ll find that some groups in the event are already in a conversation. So when do you approach them? When they have an “opening” in their group.

Approaching two people who are open is the best way to start, but the image above is a good framework to look at. Try it next time you are at a networking event and see how it works!

Step 4: The handshake
You have made your way to an open group of two and someone reaches their hand out to shake yours. This is important: match their pressure when returning the handshake.

This will take some practice but, when you don’t match the confidence of a handshake, people ultimately notice. Take some time with someone beforehand and try different types of handshakes and see what works best for you before you go into the event.

Step 5: Make eye contact
You have shaken someone’s hand and now what? You are about to start a conversation with them, and they are looking right at you. Keep your eye contact when appropriate, and it will go a long way.

As technology becomes more of a part of our society, we tend to look each other in the eye less and less. By maintaining eye contact you appear confident and sincere, which is exactly what you want to be when looking to network and make connections. Your eyes are a powerful tool that can show your interest in another person.

But remember to be culturally sensitive and note when making and maintaining eye contact is acceptable.

Step 6: Meaningful conversation
You are keeping eye contact, and now you are going to talk. This is a great time to take what you learned before you came and demonstrate your knowledge of the industry.

It can also be a great time for an elevator pitch or to talk about your interest in opportunities at the company. To be sure you are having a meaningful conversation, when you listen to others talking, take mental notes and be prepared to follow up with questions.

It is also good to make sure they talk about themselves. People, in general, like talking about themselves and what they do, and if you remember that it will work in your favour.

Step 7: Always follow up
The event is over, and it’s the next day or two. For those good and meaningful conversations you had at the event, use those to introduce yourself when connecting on social media or through email.

LinkedIn is your best friend, so make sure when you send a message that you have something interesting to put on the invitation. When you connect with people on LinkedIn and they don’t know you and you don’t introduce yourself, then you will have far less chance of acceptance and impact on the person than if you write a personalized message.

Networking may be scary, but I hope that these tips can make the process a little bit easier.



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