見出し画像

新進気鋭のアーティストがアートの世界を切り開く|ST.ART Gallery展

The English text is shown after the Japanese text.

4月8日から11日にかけて、ST.ART Galleryが主催するグループ展がBSMT Spaceで開催されました。アート学生を中心とした12名のアーティストが展示を行ない、フレッシュで力強い作品が集まりました。

st.art galleryのロゴ

ST.ART Galleryは、2021年に設立されたまだ新しい団体で、新進アーティストのプロモーションとサポート、そしてアートの世界を切り開くことを主な目的とした活動を行なっています。今日のパンデミックに加え、新作の発表にかかる費用の増加により、従来の展覧会はほとんどの若いアーティストにとって手の届かないものになっています。このアンバランスを是正し、新たな才能を世に送り出すことがST.ART Galleryの使命としており、今回はその活動実践における2回目の実地での展示開催となりました。

今回は、その中から5人のアーティストの作品やコンセプトを紹介します。

Reinhard Agyekum, Pantheon of Maidens, 2022, acrylic paint and oil pastel on canvas.
120 x 233cm
Image courtesy of the artist and ST.ART Gallery.

縦幅1.2m横幅2.3mと大きなキャンバスに綺麗な色が散りばめられた作品は、ラインハート・アジクムの《Pantheon of Maidens(少女の神殿)》です。ラインハートは、1993年にガーナで生まれ、その後家族でイギリスに移住しており、現在はアーティストのアデバヨ・ボラージのもとでスタジオアシスタントとして働きながら、ロンドンのセントラル・セント・マーチンズ(UAL)でファインアートを学び、色彩の探究を行なっています。彼は、色や形にそれぞれ象徴や個性を与えて物語や構成の道具としての可能性を広げます。この作品では、有機的な線の集合の中に、抽象的な人物のフィギュアが浮かび上がり、まるで家族写真のように並んで配置されているのがわかります。また、色の知覚と理論からその強みを引き出し、色に関連する社会文化的な意味合いについても考察しています。それぞれの国によって想起される色のイメージは異なるので、そういう意味でも色彩の象徴は非常に興味深いテーマであり、直感的な色彩構成もまた魅力的に感じます。

Kathy Murillo, Azul, 2022, oil pastels, acrylic paint, spray paint, textiles, ink and printed photos on canvas.
99 x 130 x 6cm
Image courtesy of the artist and ST.ART Gallery.

キャシー・ムリーロの作品は、ピンクの背景に女性の姿が描かれている《Azul(アズール)》です。キャシーは、クィアでフェミニストのオランダ系ラテンアメリカ人アーティストで、ロッテルダムのウィレム・デ・クーニング・アカデミーでファインアートを学んでいます。様々なメディアを用いて表現する彼女は、アイデンティティ、経験、感情意識、他者意識が社会の中でどのように相互作用するかということに関心を寄せています。20世紀後半にフェミニズム理論として提唱されたインターセクショナリティ(交差性:人種、エスニシティ、ネーション、ジェンダー、階級、セクシュアリティなど、個人のアイデンティティが複数組み合わさることによって起こる特有の差別や抑圧を理解するための枠組み)という概念を研究し、まだ語られたことのないナラティブ(物語)の可視化を試みます。この作品では、一般的な女性らしさのイメージカラーとされるピンクが目に飛び込んできますが、お団子ヘアーの女性の中は、様々な視点から描かれた目や抽象的な色彩によって構成されています。作品タイトルにもあるように(Azulはスペイン語で「青」の意)、中央には対照的に青色が使われており、女性のアイデンティティの既成概念に対して疑問を投げかけているようです。

Sára Várady, As souls bump into each other, 2021, oil on Linen.

100 x 100 cm
Image courtesy of the artist and ST.ART Gallery.

サーラ・ヴァラディーは、ブダペスト工科経済大学で工業デザイナーとして一つ目の学位を取得しました。また2年次に直接入学し、スコットランドのダンディー大学でファインアートを専攻し、現在はロイヤル・カレッジ・オブ・アートのMA Printで学んでいます。彼女は、自らのアイデンティティへの探究を通して経験したことから、芸術的表現やパーソナル・アイデンティティ、普遍性との間の関係性について注目しています。また、作品制作に対してこのように述べています。「私の目的は、人間の内なる感情を捉え、それを外在化させ、様々なメディアで表現することです。私は、この3次元の世界における私たちの表象であるフィギュア(人物像)に興味があります。…中略…私のアートで、観客がこの崇高な人間体験につながり、イメージの美しさを楽しみ、その背後にある深い概念を発見するよう誘うのです」。このような彼女の考えは、《As souls bump into each other(魂がぶつかり合うように)》に表象されているように感じます。ゆらゆらとうねる色彩の波の中で座る女性、彼女は天を仰ぎ、また鏡のように映る自らの姿と対峙し、心の深層を見つめようと試みています。彼女は自分に酔いしれているのか、それとも自らの感情や心的状況の迷路に酔わされているのか。

Sebastian Elborn, Cyborg: Im/mortal, 2021, AI-generated images, layered, mirrored, and pixel sorted. Printed on archival paper.

80.1 x 40cm
Image courtesy of the artist and ST.ART Gallery.

神秘的な色合いを持つ教会のような、パイプオルガンのようなこの作品は、セバスチャン・エルボーンの《Cyborg: Im/mortal(サイボーグ:不死身の者/死すべき者)》です。セバスチャンは、ロンドンを拠点に活動するマルチメディア・アーティストで、デジタル・アートとテクノロジー・アートを専門としています。セントラル・セント・マーチンズでスキルを磨いた彼は、疎外された身体のために未知の環境を作り出すことで、ポストヒューマニズムとトランス理論の交わりを探求しています。人工知能、コーディング、アナログ技術など、作品内で使用されるメディアは、結果として生じる形に影響を与え、コンピュータの作家性やサイボーグにおける芸術性を問い直します。SF映画に登場するような宇宙人やアンドロイド(亜人)の感覚と、人間というカテゴリーから疎外されたトランスジェンダーの感覚との共通点を探ることで、二項対立を超えたアイデンティティを考察する作品を生み出しています。反復するノイズの中で描かれる抽象的な図像は、新たな人類の心拍波形のようにも見えます。

Fran Hayes, Limp Jelly Fingers Caress Candy Coloured Skin, 2022, Digital painting on C-Type Kodak Metallic paper.

70 x 39.4cm
Image courtesy of the artist and ST.ART Gallery.

フラン・ヘイズもマルチメディアアーティストで、デジタルと現実、そしてその狭間に形成される関係について探求しています。SF、生態系の破壊や資本主義の帰結といった現実問題、会話や音楽などの日常的な出来事から影響を受け制作を行なっています。フランはIMTでの仕事を通じて、Blenderアーティストでもあるマギー・ロバーツとコラボし、現在進行中のIMTの再ブランドを象徴するような作品を制作しています。結果よりもプロセスや遊び心を重視する彼女は、無料で提供されているオープンソースの3DモデリングプログラムであるBlenderの空間を制作のメインプラットフォームとして使用しています。デジタル粘土を彫り、型取りし、彫刻して、現時点では正体不明のシステムを作り出し、スケールを自在に操ることで、一見すると風景に見えるものが、生き物や生態系、世界、あるいはそれらのハイブリッドへと変容していきます。彼女の作品《Limp Jelly Fingers Caress Candy Coloured Skin(ジェリーフィンガーが飴色の肌を撫でる)》では、真っ黒な水面の背景に、得体の知れない物体が浮かんでいます。ポップな色合いだが、禍々しい模様が表面を覆い、小さいクネクネとした触手のようなものや、丸っこいマシュマロのような形状をしたものが形成されています。質感が妙にリアルで、触るとフワフワするのではないかと思わされる不思議な作品です。

この記事では展示アーティストの全員を紹介することはできませんでしたが、他にも興味深い作品を展示しているアーティストはたくさんいらっしゃいました。ST.ART GalleryのWebサイトには展示に参加したアーティストの紹介や作品の販売も行なっていますので、この記事を読んで興味を持っていただいた方は是非ご覧ください。

NOBU

【今回紹介した展示】

ST.ART Gallery

instagram @st.art.galleries

参加アーティスト:Ana Lucia Garcia Hoefken, Charlie Pannell, Fran Hayes, Gabriel Kerfoot, Kathy Murillo, Kay Gasei, Lily Tiger Tonkin-Wells, Olly Treadgold, Reinhard Agyekum, Saoirse Turner, Sára Várady, Sebastian Elborn

Emerging artists open up the art world|ST.ART Gallery exhibition

From 8-11 April, a group exhibition organised by ST.ART Gallery took place at BSMT Space. Twelve artists, mainly art students, exhibited their work, which was fresh and robust.

ST.ART Gallery is still a new organisation founded in 2021 to promote and support emerging artists and open up the art world. However, today's pandemic, coupled with the increasing cost of presenting new work, has made traditional exhibitions unaffordable for most young artists. ST.ART Gallery's mission is to redress this imbalance and bring new talent to the world, and this is the second exhibition in the practice of this activity.

This article presents the work and concepts of five of these artists.

A large canvas measuring 1.2m x 2.3m and covered in beautiful colours is Reinhard Agyekum's Pantheon of Maidens. Reinhard was born in Ghana in 1993 and later moved with his family to the UK. He currently works as a studio assistant to artist Adébayo Bolaji while studying fine art and exploring colour at Central Saint Martins (UAL), London. He gives each colour and shapes its symbolism and individuality, expanding its possibilities as a narrative and compositional tool. In this work, abstract figures emerge from a set of organic lines and are found arranged side by side as if in a family photo. He also draws its strengths from colour perception and theory and considers the socio-cultural implications of colour. Each country has a different image of the colours it evokes, so in this sense, colour symbolism is a fascinating theme, and the intuitive colour composition is also very appealing.

Kathy Murillo's work is Azul, which depicts a female figure on a pink background. Kathy is a queer, feminist Dutch-Latin American artist who studied fine art at the Willem de Kooning Academy in Rotterdam. Using various media to express themselves, they are interested in how identity, experience, emotional awareness and otherness interact in society. They study the concept of intersectionality (a framework for understanding the specific discrimination and oppression caused by the combination of multiple personal identities, such as race, ethnicity, nation, gender, class and sexuality), which was proposed as a feminist theory in the late 20th century, and attempt to make visual narratives that have not yet been told. In this work, pink, the colour generally associated with femininity, is visible, but inside, the woman with bun hair is composed of eyes and abstract colours depicted from different perspectives. As the title of the piece suggests (Azul means 'blue' in Spanish), the contrasting use of blue in the centre questions preconceived notions of female identity.

Sára Várady holds a first degree as an industrial designer from the Budapest University of Technology and Economics. She also entered directly into her second year and studied Fine Art at the University of Dundee, Scotland. She is currently studying MA Print at the Royal College of Art. She draws attention to the relationship between artistic expression, personal identity and universality, as experienced through her own exploration of identity. She also describes her approach to creating her work this way: 'My purpose is to capture the inner emotions of the human being and making it exterior, then express this through a variety of media. I am interested in the figure, which is our representation in this three-dimensional world. (Snip) With my art, I invite my audience to connect to this sublime human experience, enjoy the beauty of the image and discover a deeper concept behind it.' This idea of hers seems to be represented in As souls bump into each other. A woman sits amidst waves of shimmering and undulating colours; she looks up to the heavens and confronts her own mirror-like reflection, attempting to look into the depths of her mind. Is she intoxicated by herself or by the maze of her own emotional and psychological situation...

Mysteriously coloured, church-like and pipe-organ-like, this is Sebastian Elborn's Cyborg: Im/mortal. Sebastian is a London-based multimedia artist specialising in digital and technological art. Having honed his skills at Central Saint Martins, he explores the intersection of posthumanism and trans theory by creating unknown environments for marginalised bodies. The media used within the work, such as artificial intelligence, coding and analogue technology, influence the resulting forms and question the authorship of the computer and artistry in cyborgs. By exploring the similarities between the sensibilities of aliens and androids (subhumans) as seen in science fiction films and those of transgender people who are marginalised from the category of humans, the work examines identities that transcend dichotomies. The abstract iconography in the repetitive noise looks like the heartbeat waveforms of a new humanity.

Fran Hayes is another multimedia artist who explores the digital and the physical and the relationships that form in between. Her work is influenced by science fiction, real-life issues such as ecological destruction and the consequences of capitalism, and everyday events such as conversation and music. Through her work with IMT, Fran has collaborated with Blender artist Maggie Roberts to create a piece that represents the ongoing rebranding of IMT. She is more concerned with process and playfulness than results; she uses the Blender space, a free, open-source 3D modelling programme, as her central platform for production. By carving, moulding and sculpting digital clay to create unidentifiable systems and by manipulating scale at will, what appears to be a landscape is transformed into a creature, an ecosystem, a world or a world or a hybrid of these. In her work Limp Jelly Fingers Caress Candy Coloured Skin, an unidentifiable object floats on pitch-black water background. Pop colours but disastrous patterns cover the surface, forming small, squishy tentacle-like or round marshmallow-like shapes. The texture is strangely realistic and strange, making you think it might be fluffy to the touch.

It was impossible to introduce all of the exhibiting artists in this article, but many others had exciting work on display. The ST.ART Gallery website presents the artists who participated in the exhibition and sells their work, so please visit the website if you are interested in reading this article.

NOBU

【Exhibitions featured in this article】

ST.ART Gallery

instagram: @st.art.galleries

Participating artists: Ana Lucia Garcia Hoefken, Charlie Pannell, Fran Hayes, Gabriel Kerfoot, Kathy Murillo, Kay Gasei, Lily Tiger Tonkin-Wells, Olly Treadgold, Reinhard Agyekum, Saoirse Turner, Sára Várady, Sebastian Elborn

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?