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モノより想い出!

コト消費と言われて久しい。

以前、消費するという欲求はモノに対してだった。

モノを買うことを消費といった。コモディティ-(商品)を買うということだ。

私の中でのコト消費の始まりはパインとギルモアの書籍『経験経済』(エクスペリエンスエコノミー)、を読んでからだ。

プライム・リンクでは課題図書にしていた。

経験や体験に対してお金を払う経済活動が必ずやってくる。

アメリカでは第三次産業の次の経済はこの『経験(体験)経済』だった。

日産のCMで『モノより想い出』というキャッチがあった。私には非常におおきなインパクトだった。

日産のCMはゴーン氏が必ず最終チェックするという。

欲求の視点が性能重視(モノ経済)から、車に乗って想い出をつくろうという体験(コト経済)に変わった瞬間だ。

会社の方向性が大きく変わったことをこのCMを見て理解した。

マスターカードの『プライスレス』Priceless というキャッチもそうだ。

家族で田舎に帰る。

孫の顔を見たおじいちゃん、おばあちゃんにとって、それはどんなモノにも代え難い。

コトへの喜び。

ディズニーランドで5500円で入場券を買うという行為もそうだ。

入場券は単なる紙切れでしかない。何故、紙切れに5500円もはらうのか?

これから起こるであろう、魔法の世界の体験に対する対価(コト消費)として払うということだろう。

どんな業界でもそうだとおもう。

モノ経済から飲食を考えるとどうなるか?

飲食業は単なる、「商品提供業」として認識されるだろう。

ただ単に 料理という製品を作るだけの仕事、料理という製品を運ぶだけの仕事となる。これが飲食業だ。

コト経済から入るとどうなるか?

まさしくそこは、『感動共有』の場所となり、単なる商品の提供業とは大きく異なる。

創業したプライム・リンクの理念を、創業時から『感動共有業』としたのはそういう理由からだ。

飲食業やサービス業には使命があると思った。

世の中にはいろいろなことがある。様々なことがそれぞれの身に起こる。

嬉しい時もあれば悲しい時もある。

家族が大学に合格して皆で喜びたい家族もあれば、身内に不幸が起こってしまった家族もある。

だれがどんな状態で来店しているか、それは計り知れない。。。

どんな人が、どんな時に、そのお店を訪れてもそれぞれが満足出来る場所。

それが最高の飲食業であり、サービス業だ。

誕生日を祝うことだけがサービスでもなければ、ただ盛り上げて騒ぎ合うことだけがサービス業の真髄でもない。

元気なことは良いことだけど、うるさいだけでは意味がない。

分かち合うこと、喜びも悲しみも分かち合うこと。

他人と分かち合ったとき、気持ちが楽になることは皆も経験済みだろう。

分かち合うことがすごく重要なのだ。

だから共有業とした。

今日、お客様と何を共有しましたか?いくつ共有しましたか?

共有の数が多ければ多いほど、お客様はリピートしてくれる。

理解し、分かち合うことが信頼につながるのだから。

会社に理念がないんです。どうやって企業理念をつくればよいですか?

と創業者から相談を受けることも多い。

『感動共有業』に惚れて、理念を作った会社もたくさんある。

要は理念というものは、創業者の、社長の生き様でないといけないと思う。

そうでないと社長も本気で浸透させようとも思わないし、浸透するはずもない。

理念を作るにはモノから入るよりコトから入ったほうが良い。

自社の業務をモノでなく、コトに置き換えて理解し、そして理念を作ったほうが、社員、顧客の心に響きやすい。

支援先の社長と一緒に100年続く理念を作るのも私の仕事。

楽しいです。

最近思うこと。

Facebookをやってると10年近く会ってないのに、全くそんな感じがせずに会話ができて、次回あったときにもほんとに違和感が無かったりする。

10年ぶりなのに。。。

これも自分の『共有だ』。時間の共有だ。

リアルかバーチャルかの違いこそあれ共有には違いない。

自分の今を『共有する』場所が`Facebook となっている。

喜びも悲しも分かち合って共有する場所。

だから、世界中の人が7億人以上も参加しているのではないかと思う。

これからトランスレート(翻訳)ができるようになるともっともっと世界中と共有しやすくなる。

そう世界中とつながる。

これってすごいことで、facebookは、いや、ザッカーバーグは、この仕組の持って行き方によっては、ノーベル平和賞ものだと個人的にずーっと思ってます。

世界をFacebookで平和に愉しく! なんてね。facebook 社の理念は知らないですが。

平和というと言葉が重いけど要は楽しい、そして愉しい場所になるということ。

飲食業やサービス業も同じ。

真の理念が浸透した店舗やチェーンが増えることは、間違いなく世界平和につながるはず。

愉しい場所になるはず。訪れる人、皆がいろいろ共有できる場所。

Facebook よりも、もっと深くリアルに共有できる場所。それが店舗だと思ってます。

直営であれFCであれチェーンを店を大きくする理由がどこにあるのか?

経営者の考え方は様々だと思うけど。。。

売上増なんて無尽蔵だし、どこまで行ってもきりがない。

日本一の次は世界一、世界一の次は銀河一、銀河一に次は宇宙一。。。。

命が続きません。。。

もっともっと本質的な目的。企業の目的。

存在することだけに意義があるのではなく、その使命がなんなのか?

大事ですね。これからはすごく。



アセンティア・ホールディングス
土屋

AssentiaHoldings
Akira Tsuchiya

English ↓

Memories rather than things!

It has been a long time since the term "kotoconsumption" was coined.

In the past, the desire to consume was for things.

Buying things is called consumption. It means to buy commodities.

The beginning of my own "koto-consumption" started when I read Pine and Gilmore's book, "Experience Economy".

The book was an assigned reading for Prime Link.

Economic activity that pays for experiences and experiences will surely come.

In the U.S., the next economy after the tertiary industry is the "experience economy.

There was a Nissan commercial with the catchphrase, "Memories are better than things. It had a huge impact on me.

I heard that Mr. Ghosn always makes a final check of Nissan's commercials.

This was the moment when the perspective of desire shifted from an emphasis on performance (mono-economy) to an emphasis on the experience (koto-economy) of creating memories by riding in a car.

I understood from this commercial that the company's direction had changed drastically.

The same is true of MasterCard's catchphrase "Priceless.

A family returns to the countryside.

For grandparents who see their grandchildren's faces, it is irreplaceable.

The joy of doing things.

The same goes for the act of buying a ticket for 5,500 yen at Disneyland.

The admission ticket is just a piece of paper. Why pay 5,500 yen for a piece of paper?

It is probably to pay for the experience of a magical world that will happen in the future (koto consumption).

I think it is the same in any industry.

What happens when we think of food and beverage from the perspective of the goods economy?

The food and beverage industry will be recognized as a mere "product provider.

It is simply a job of making a product called food, or a job of transporting a product called food. This is the restaurant industry.

What happens if we start from the "koto economy"?

It becomes a place of "emotional sharing," which is very different from the mere provision of products.

This is the reason why Prime Link's philosophy from its inception has been to create an "emotion-sharing business.

I thought the restaurant and service industry had a mission.

There are many things in the world. Many things happen to each of us.

Sometimes we are happy, sometimes sad.

There are families who want to rejoice together because a family member has been accepted to a university, and there are families whose relatives have suffered a tragedy.

There is no telling who is visiting the store and in what condition.

No matter who comes to the restaurant, no matter what time of day, it is a place where each person can be satisfied.

That is the best restaurant and service business.

Celebrating birthdays is not the only kind of service, and making a lot of noise is not the essence of the service industry.

It is good to be cheerful, but it is meaningless to be noisy.

It is about sharing, sharing joys and sorrows.

We have all experienced that we feel better when we share with others.

Sharing is very important.

That is why we have chosen to create a sharing business.

What did you share with your clients today? How many did you share?

The more you share, the more customers will come back.

Understanding and sharing leads to trust.

We don't have a company philosophy. How can I create a corporate philosophy?

I am often asked this question by founders.

There are many companies that have created a philosophy because they fell in love with the idea of "sharing the excitement of business.

In short, I believe that a philosophy must be the way of life of the founder and president.

Otherwise, the president will not be serious about spreading the philosophy, and there is no way it will spread.

To create a philosophy, it is better to start from the "thing" rather than from the "object.

It is easier to resonate with employees and customers if you understand your company's operations in terms of "things," not "objects," and then create a philosophy that resonates with them.

It is my job to work with the presidents of the companies I support to create a philosophy that will last for 100 years.

It's fun.

I've been thinking recently.

When I am on Facebook, even though we haven't seen each other for almost 10 years, we can have a conversation without feeling like we haven't seen each other at all, and the next time we see each other, there is really no sense of discomfort.

Even though it's been 10 years.

This is also my "sharing. It's sharing time.

Whether it's real or virtual, it's still sharing.

Facebook has become a place to "share" my present.

A place to share and share joys and sorrows.

I think that is why more than 700 million people around the world are participating in Facebook.

As translations become available in the future, it will become easier to share with the world.

Yes, we will be connected with the world.

I personally think that Facebook, or rather Zuckerberg, will win the Nobel Peace Prize, depending on how they take this mechanism to the next level.

Facebook makes the world peaceful and joyful! I don't know what Facebook's philosophy is.

I don't know what Facebook's philosophy is, but I think peace is a heavy word, but the point is to make it a fun and enjoyable place to be.

The same goes for the restaurant and service industry.

More and more restaurants and chains with a true philosophy will surely lead to world peace.

It should be a pleasant place. A place where all visitors can share various things.

A place where people can share more deeply and realistically than on Facebook. That's what I think stores are.

Whether directly managed or franchised, what is the reason for expanding a chain of stores?

I think there are many different ways to think about it.

Sales growth is inexhaustible, and there is no end to how far you can go.

After being the best in Japan, we will be the best in the world, after being the best in the world, after being the best in the galaxy, after being the best in the galaxy, we will be the best in the universe. 。。。。

Life does not last.

A much more essential purpose. The purpose of a company.

It is not only meaningful to exist, but what is the mission of the company?

It is important. It will be very important from now on.

Assentia Holdings Tsuchiya

Assentia HoldingsAkira Tsuchiya

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