見出し画像

ラジオ生活:ジャズ・トゥナイト シリーズJAZZジャイアンツ ホレス・シルヴァー

聞き逃しサービス 2024/03/16〜17 放送
ジャズ・トゥナイト
シリーズJAZZジャイアンツ
ホレス・シルヴァー
楽曲一覧


「Strike Up The Band」
Stan Getz Quartet
(2分29秒)
開始より02分46秒頃 (終了より1時間57分14秒前頃)

「Safari」
Horace Silver Trio
(2分48秒)
開始より06分32秒頃 (終了より1時間53分28秒前頃)

「Opus De Funk」
Horace Silver Trio
(3分28秒)
開始より10分42秒頃 (終了より1時間49分18秒前頃)

「Up ‘N’ Adam」
Lester Young Quintet
(7分19秒)
開始より15分45秒頃 (終了より1時間44分15秒前頃)

「Doodlin’」
Horace Silver & The Jazz Messengers
(6分43秒)
開始より24分24秒頃 (終了より1時間35分36秒前頃)

「Soft Winds」
The Jazz Messengers
(12分28秒)
開始より32分57秒頃 (終了より1時間27分03秒前頃)

「Senor Blues」
Horace Silver Quintet
(7分)
開始より47分11秒頃 (終了より1時間12分49秒前頃)

「Peace」
Horace Silver Quintet
(6分)
開始より56分00秒頃 (終了より1時間04分00秒前頃)

「Filthy McNasty」
Horace Silver Quintet
(9分12秒)
開始より1時間02分56秒頃 (終了より57分04秒前頃)

「Song For My Father」
Horace Silver Quintet
(7分15秒)
開始より1時間14分07秒頃 (終了より45分53秒前頃)

「Nutville」
Horace Silver Quintet, J.J. Johnson
(7分13秒)
開始より1時間22分25秒頃 (終了より37分35秒前頃)

「What Kind Of Animal Am I?」
Horace Silver
(3分36秒)
開始より1時間31分49秒頃 (終了より28分11秒前頃)

「Liberated Brother」
Horace Silver Quintet
(5分20秒)
開始より1時間36分52秒頃 (終了より23分08秒前頃)

「The Spiritual sapphire the soul in communion with the creator Part III Progress Through Dedication And Discipline」
Horace Silver
(5分39秒)
開始より1時間44分47秒頃 (終了より15分13秒前頃)

「Satisfaction Guaranteed」
Horace Silver Quintet
(5分47秒)
開始より1時間54分07秒頃 (終了より05分53秒前頃)


配信終了2024/03/24 01:00


 
番組情報




Google検索> https://www.google.co.jp/search?tbm=vid&hl=ja&source=hp&biw=&bih=&q=Horace_Silver+JAZZ



Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=Horace_Silver+JAZZ



Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Horace_Silver  


 Horace Ward Martin Tavares Silver (September 2, 1928 – June 18, 2014) was an American jazz pianist, composer, and arranger, particularly in the hard bop style that he helped pioneer in the 1950s.

 After playing tenor saxophone and piano at school in Connecticut, Silver got his break on piano when his trio was recruited by Stan Getz in 1950. Silver soon moved to New York City, where he developed a reputation as a composer and for his bluesy playing. Frequent sideman recordings in the mid-1950s helped further, but it was his work with the Jazz Messengers, co-led by Art Blakey, that brought both his writing and playing most attention. Their Horace Silver and the Jazz Messengers album contained Silver's first hit, "The Preacher". After leaving Blakey in 1956, Silver formed his own quintet, with what became the standard small group line-up of tenor saxophone, trumpet, piano, bass, and drums. Their public performances and frequent recordings for Blue Note Records increased Silver's popularity, even through changes of personnel. His most successful album was Song for My Father, made with two iterations of the quintet in 1963 and 1964.

 Several changes occurred in the early 1970s: Silver disbanded his group to spend more time with his wife and to concentrate on composing; he included lyrics in his recordings; and his interest in spiritualism developed. The last two of these were often combined, resulting in commercially unsuccessful releases such as The United States of Mind series. Silver left Blue Note after 28 years, founded his own record label, and scaled back his touring in the 1980s, relying in part on royalties from his compositions for income. In 1993, he returned to major record labels, releasing five albums before gradually withdrawing from public view because of health problems.

 As a player, Silver transitioned from bebop to hard bop by stressing melody rather than complex harmony, and combined clean and often humorous right-hand lines with darker notes and chords in a near-perpetual left-hand rumble. His compositions similarly emphasized catchy melodies, but often also contained dissonant harmonies. Many of his varied repertoire of songs, including "Doodlin'", "Peace", and "Sister Sadie", became jazz standards that are still widely played. His considerable legacy encompasses his influence on other pianists and composers, and the development of young jazz talents who appeared in his bands over the course of four decades.

〜[Excerpted from above wikipedia]

〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
 ホレス・ウォード・マーティン・タヴァレス・シルヴァー(Horace Ward Martin Tavares Silver、1928年9月2日 - 2014年6月18日)は、アメリカのジャズ・ピアニスト、作曲家、アレンジャーで、特に1950年代に彼が開拓に貢献したハード・バップ・スタイルを得意とした。

 コネチカット州の学校でテナー・サックスとピアノを演奏していたシルバーは、1950年にスタン・ゲッツに彼のトリオをスカウトされ、ピアノでブレイクした。すぐにニューヨークに移り住み、作曲家として、またブルージーな演奏で名声を高めた。1950年代半ばには頻繁にサイドマン・レコーディングを行ったが、彼の作曲と演奏が最も注目されたのは、アート・ブレイキー率いるジャズ・メッセンジャーズでの活動だった。彼らのアルバム『Horace Silver and the Jazz Messengers』には、シルバーの最初のヒット曲「The Preacher」が収録されている。1956年にブレイキーのもとを去った後、シルバーはテナー・サックス、トランペット、ピアノ、ベース、ドラムスというスモール・グループの標準的なラインナップとなるクインテットを結成。ブルーノート・レコードでの公開演奏と頻繁なレコーディングは、メンバーの交代を経てもシルバーの人気を高めた。彼の最も成功したアルバムは、1963年と1964年の2度にわたってクインテットで制作された『Song for My Father』である。

 1970年代初頭にはいくつかの変化があった:妻と過ごす時間を増やし、作曲に専念するためにグループを解散したこと、レコーディングに歌詞を入れたこと、スピリチュアリズムへの関心が高まったこと。このうち最後の2つはしばしば組み合わされ、『The United States of Mind』シリーズのような商業的に成功しない作品をリリースすることになった。シルバーは28年でブルーノートを去り、自身のレコード・レーベルを設立、1980年代にはツアー活動を縮小し、収入の一部を作曲の印税に頼った。1993年にメジャー・レコード・レーベルに復帰し、5枚のアルバムをリリースした後、健康上の問題から徐々に表舞台から姿を消した。

 奏者としてのシルバーは、複雑なハーモニーよりもメロディを重視し、クリーンでしばしばユーモラスな右手のラインと、ダークな音符や和音を組み合わせた、ほぼ絶え間なく鳴り続ける左手のランブルで、ビ・バップからハード・バップへと移行した。彼の作曲も同様にキャッチーなメロディーを強調したが、不協和音を含むハーモニーも多かった。Doodlin'」、「Peace」、「Sister Sadie」など、彼の多彩なレパートリーの多くはジャズのスタンダードとなり、今でも広く演奏されている。彼の偉大な遺産は、他のピアニストや作曲家への影響や、40年以上にわたって彼のバンドに参加した若いジャズ・タレントの育成に及んでいる。

〜 

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?