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ラジオ生活:クラシックの庭 ベートーベン「交響曲 第3番 変ホ長調 作品55 “英雄”」

聞き逃しサービス 2024/10/09 放送

クラシックの庭
君に捧ぐ(3)


「交響曲 第3番 変ホ長調 作品55 “英雄”」
( Symphony No. 3 in E♭ major, Op. 55, „Eroica“<Heroic Symphony> )
[ 3. Sinfonie in Es-Dur, op. 55, „Eroica“ (Heroische Sinfonie) ]
作曲: ベートーベン ( Ludwig van Beethoven )
コロンビア交響楽団(管弦楽)
ブルーノ・ワルター(指揮)
(49分55秒)

開始より53分21秒頃 (終了より56分39秒前頃)


配信終了 2024/10/16 15:50



番組情報



Google検索 URL>
https://www.google.co.jp/search?tbm=vid&hl=ja&source=hp&biw=&bih=&q=Beethoven+Symphony_No_3_Op_55



Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=Ludwig_van_Beethoven+3_Sinfonie_op_55










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☆★☆ ベートーベン「交響曲 第3番 変ホ長調 作品55 “英雄”」について【目次】☆★☆
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1. ベートーベン「交響曲 第3番 変ホ長調 作品55 “英雄”」について
 1.1 Wikipedia JA(日本版)の抜粋
 1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
 1.3 Wikipedia DE(ドイツ版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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2. 作曲者:ベートーベン について
 2.1 Wikipedia DE(ドイツ版)の抜粋、および、その日本語翻訳
 2.2 ベートーベンの作品一覧へのリンク・Wikipedia EN(英語版)
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<<< 以下、参照しているWikipediaなどへのリンクはそれぞれの先頭あたりで紹介してます。>>>
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1. ベートーベン「交響曲 第3番 変ホ長調 作品55 “英雄”」について
 1.1 Wikipedia JA(日本版)の抜粋
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ベートーベン「交響曲 第3番 変ホ長調 作品55 “英雄”」
Wikipedia JA (日本版) URL> https://ja.m.wikipedia.org/wiki/交響曲第3番_(ベートーヴェン)


 交響曲第3番 変ホ長調 作品55『英雄』(こうきょうきょくだい3ばん へんホちょうちょう さくひん55 えいゆう、原題:伊: Sinfonia eroica, composta per festeggiare il sovvenire d'un grand'uomo 英雄交響曲、ある偉大なる人の思い出に捧ぐ)は、ルートヴィヒ・ヴァン・ベートーヴェンが1804年に完成させた交響曲。『英雄』のほか、イタリア語の原題に由来する『エロイカ』の名で呼ばれることも多い。ベートーヴェンの最も重要な作品のひとつであると同時に、器楽音楽による表現の可能性を大きく広げた画期的大作である。
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【概要】
 フランス革命後の世界情勢の中、ベートーヴェンのナポレオン・ボナパルトへの共感から、ナポレオンを讃える曲として作曲された。しかし、完成後まもなくナポレオンが皇帝に即位し、その知らせに激怒したベートーヴェンは「奴も俗物に過ぎなかったか」とナポレオンへの献辞の書かれた表紙を破り捨てた、という逸話がよく知られている[1]。
この曲は、ハイドンやモーツァルトなどの古典派の交響曲や、自身の交響曲第1番・第2番からの飛躍が著しい。曲の長大さや、葬送行進曲やスケルツォといったそれまでの交響曲の常識からすると異質にも思えるジャンルとの本格的な融合、マーラーを先取りする「自由に歌うホルン」を取り入れたオーケストレーション、さらに英雄的で雄大な曲想などの点において革新的である。

 この曲の題名のように用いられているエロイカ (eroica) は、男性単数名詞を形容する eroico という形容詞が女性単数名詞である sinfonia (交響曲)を修飾するために語尾変化したものである。sinfonia eroica を直訳すると「英雄的な交響曲」となる。したがって交響曲第6番「田園」の場合のように交響曲をもとにして田園の情景を描いたいわゆる標題交響曲とは異なり、「英雄を描写した交響曲」という意味は持っていない。

 1817年(第9交響曲を作曲中のころ)、「自作でどれが1番出来がいいと思いますか」という詩人クリストフ・クフナーの質問に対し、ベートーヴェンは即座に「エロイカ」と答え、「第5交響曲(運命)かと思いました」と言う言葉に対しても「いいえ、いいえ、エロイカです!」と否定している。

〜[上記Wikipediaより抜粋。]



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1. ベートーベン「交響曲 第3番 変ホ長調 作品55 “英雄”」について
 1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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ベートーベン『交響曲 第3番 変ホ長調 作品55 “英雄”』
Wikipedia EN(英語版) URL>  https://en.m.wikipedia.org/wiki/Symphony_No._3_(Beethoven)


 The Symphony No. 3 in E♭ major, Op. 55, (also Italian Sinfonia Eroica, Heroic Symphony; German: Eroica, pronounced [eˈʁoːikaː] ) is a symphony in four movements by Ludwig van Beethoven.

 One of Beethoven's most celebrated works, the Eroica symphony is a large-scale composition that marked the beginning of the composer's innovative "middle period".

 Composed mainly in 1803–1804, the work broke boundaries in symphonic form, length, harmony, emotional and cultural content. It is widely considered a landmark in the transition between the Classical and the Romantic era. It is also often considered to be the first Romantic symphony. Beethoven first conducted a private performance on 9 June 1804, and later the first public performance on 7 April 1805. 
…  
【Form】
 The work is in four movements:
 I. Allegro con brio (12–19 min.) (E♭ major)
 II. Marcia funebre: Adagio assai (12–18 min.) (C minor)
 III. Scherzo: Allegro vivace (5–6 min.) (E♭ major)
 IV. Finale: Allegro molto (9–13 min.) (E♭ major)

 Depending upon the conductor's style and observation of the exposition repeat in the first movement, the performance time is between 41 and 56 minutes.
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《》I. Allegro con brio
   <<< Music Score omit. Refer Wikipedia. >>> (The opening tutti chords)

 The first movement, in 3/4 time, is in sonata form, with typical performances between 12 and 18 minutes long depending on interpretation and whether the exposition repeat is played.[citation needed] Unlike the longer adagio introductions in Beethoven's first two symphonies, the movement opens with two very loud E♭ major chords, played by the whole orchestra, that establish the tonality of the movement.

 The conductor Kenneth Woods has noted that the opening movement of Eroica has been inspired by and modeled on Mozart's Symphony No. 39, and shares many attributes of that earlier symphony which precedes this one by a decade and a half.

Exposition
 The exposition has three thematic groups with varying interpretations of functionality.
 1. First group (measures 3 - 44, E♭ major)
 2. Second group (measures 45 - 83, B♭ major)
 3. Third group (measures 84 - 155, B♭ major)
   <<< Music Score omit. Refer Wikipedia. >>> (Main theme of the first movement and its constituent motifs)

 The exposition begins with the cellos introducing the first theme. By the fifth bar of the melody (m. 7), a chromatic note (C♯) is introduced, thus introducing the harmonic tension of the work. The melody is finished by the first violins, with a syncopated series of Gs (which forms a tritone with C♯ of the cellos and a diminished chord). This resolves to the dominant of the relative minor (G/C minor) before a short cadential codetta in E♭ major. The first theme is then transferred to wind instruments, then fragmented, moving through other keys with the b motif in canon and interchanged with a hemiola in the dominant, later moving between dominant and tonic. The main theme is finally restated with full orchestra in a and b before modulating to F major and the dominant B♭ in group 2.
   <<< Music Score omit. Refer Wikipedia. >>> (Principal theme of second group)

 The modulation to the dominant key of B♭ appears at mm. 42–44, although it is not yet fully stabilized and entrenched.  Here follows a group of three or two subjects: a lyrical downward motif (mm. 45–56) in canon between oboe, clarinet, flute, and violin; a short upward scale motif (mm. 57–64) in strings with a variation; and a section beginning with rapid downward patterns in the violins (mm. 65–82).

 The third theme of the second group eventually leads to a lyrical theme (m. 83), whose second half of the theme eventually builds to a loud melody (m. 109) that draws upon the earlier downward motif (m. 113). The climactic moment of the exposition arrives when the music is interrupted by six consecutive sforzando hemiola chords (mm. 128–131). Later, and following the concluding chords of the exposition (mm. 144–148), the main theme returns in a brief codetta (m. 148) that transitions into the repeat / development.
The status of these groups is debated as to which is more important in the structure. In the traditional analysis, the three early motifs are transitional subjects to arrive at the "unusually late" lyrical theme.  An alternative analysis holds that the second theme begins earlier at m. 45 with the downward motif. In this view, the traditional harmonic progression of the exposition ends at m. 82, with the new lyrical theme at m. 83 beginning an extension. This pattern would be consistent with that found later in the development, in which the climactic moment leads to a new lyrical theme that launches an extended section. Moreover, the downward motif theme (m. 45) is developed significantly in the next section while the lyrical theme (m. 83) does not appear.  The early modulation to B♭ had been present in early drafts of the symphony, as was the indecisive nature of the second group.

 Commenters have also observed that the sonata form and orchestration transitions would be fully preserved by cutting the third group (m. 83–143).  However, others have observed that form and orchestration would also be fully preserved if the second and third subjects of the second group were cut instead (mm. 57–82), consistent with the traditional analysis.

Development
 The development section (m. 154), like the rest of the movement, is characterized by harmonic and rhythmic tension from dissonant chords and long passages of syncopated rhythm.

 The first section of the development is based around various thematic explorations and counterpoint, including a new scalar figure in bars 165-173 and a fugato derived from the main theme of the second group (mm. 236-246). The music eventually breaks into a 32-bar passage (mm. 248–279) of sforzando chords including both 2-beat and 3-beat downward patterns, culminating in crashing dissonant forte chords (mm. 276–279). Commenters have stated that this "outburst of rage ... forms the kernel of the whole movement", and Beethoven reportedly got out in his beat when conducting the orchestra in Christmas 1804, forcing the confused players to stop and go back.
   <<< Music Score omit. Refer Wikipedia. >>> (New theme in development)

 Rather than leading to the recapitulation at this point, a new theme in E minor is then introduced instead (m. 284), beginning the second section of the development. This eventually leads to a near-doubling of the development's length, in like proportion to the exposition.

 At the end of the development, one horn famously appears to come in early with the main theme in E♭ (mm. 394–395), while the strings continue playing the dominant chord. In the 19th century, this was thought to be a mistake; some conductors assumed the horn notes were written in the tenor clef (B♭–D–B♭–F) while others altered the second violin harmony to G (chord of the tonic), an error that eventually appeared in an early printed version. However, Beethoven's secretary, Ferdinand Ries, shared this anecdote about that horn entrance:
〜…〜
 The first rehearsal of the symphony was terrible, but the hornist did, in fact, come in on cue. I was standing next to Beethoven and, believing that he had made a wrong entrance, I said, "That damned hornist! Can't he count? It sounds frightfully wrong." I believe I was in danger of getting my ears boxed. Beethoven did not forgive me for a long time.
〜…〜

Recapitulation
 The recapitulation starts in the tonic E♭ major as expected, but then features a sudden excursion to F major early on  before eventually returning to a more typical form in the tonic. The movement concludes in a long coda with that reintroduces the new theme first presented in the development section.
…  
《》II. Marcia funebre. Adagio assai
 The second movement is a funeral march in the ternary form (A–B–A) that is typical of 18th-century funeral marches, albeit one that is "large and amply developed" and in which the principal theme has the functions of a refrain as in rondo form.  However, it can also be analyzed as having five parts, a combination of ternary, rondo, and sonata form:
   <<< Music Score omit. Refer Wikipedia. >>> (Principal theme)

 1. Exposition (mm. 1 - 68);
 2. Trio in major (mm. 69 - 104), False recapitulation of march (mm. 105 - 113);
 3. Central section or Development (mm. 114 - 172);
 4. Recapitulation (mm. 173 - 208);
 5. Coda (mm. 209 - 247).

 Musically, the thematic solemnity of the second movement has lent itself for use as a funeral march, proper. The movement is between 14 and 18 minutes long.

 The opening A-section in C minor begins with the march theme in the strings, then in the winds. A second theme (m. 17) in the relative major (E♭) quickly returns to minor tonality, and these materials are developed throughout the rest of the section. This eventually gives way to a brief B-section in C major (m. 69) "for what may be called the Trio of the March",  which Beethoven unusually calls attention to by marking "Maggiore" (major) in the score.

 At this point, the traditional "bounds of ceremonial propriety" would normally indicate a da capo return to the A theme.  However, the first theme in C minor (m. 105) begins modulating in the sixth bar (m. 110), leading to a fugue in F minor (m. 114) based on an inversion of the original second theme. The first theme reappears briefly in G minor in the strings (m. 154), followed by a stormy development passage ("a shocking fortissimo plunge").  A full re-statement of the first theme in the original key then begins in the oboe (m. 173).
The coda (m. 209) begins with a marching motif in the strings that was earlier heard in the major section (at mm. 78, 100)  and eventually ends with a final soft statement of the main theme (m. 238) that "crumbles into short phrases interspersed with silences".
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《》 III. Scherzo. Allegro vivace – Trio
 The third movement is a lively scherzo with trio in rapid 3/4 time. It is between 5 and 6 minutes long.
   <<< Music Score omit. Refer Wikipedia. >>> (Main theme of the third movement)

 The A theme of the outer scherzo section appears pianissimo in the dominant key of B♭ (mm. 7, 21), then piano in the secondary dominant key of F which is when the B part of the outer scherzo is heard (m. 41). This is followed by a pianissimo restart in B♭ (m. 73), which is when the A theme is heard again, leading to a full fortissimo statement in the tonic key of E♭ (m. 93). Later, a downward arpeggio motif with sforzandos on the second beat is played twice in unison, first by the strings (mm. 115–119) and then by the full orchestra (mm. 123–127). This is followed by a syncopated motif characterized by descending fourths (m. 143), leading to the repeat.

 The trio section features three horns, the first time this had appeared in the symphonic tradition.  The scherzo is then repeated in shortened form,  except that very notably the second occurrence of the downward unison motif is changed to duple time (mm. 381–384). The movement ends with a coda (m. 423) – with Beethoven marking the word in the score which was unusual for him – that quickly builds from pianissimo to fortissimo, encapsulating the pattern of the whole movement.
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《》IV. Finale. Allegro molto – Poco andante – Presto
   <<< Music Score omit. Refer Wikipedia. >>> (Primary themes in movement 4)

 The fourth movement is a set of variations on a theme. It lasts between 10 and 14 minutes. [citation needed] The theme was previously used by Beethoven in earlier compositions and arguably forms the basis for the first three movements of the symphony as well (see Thematic Origins below), and the movement can be roughly divided into four parts:
 1. Introduction on bass theme (mm. 1 - 75)
 2. Theme and variations (mm. 76 - 380)
 3. Reprise of the theme (mm. 381 - 430)
 4. Coda (mm. 431 - 475)

 While writing, Beethoven found himself having to reconcile the succession of the variations form with the processional sonata form found in the first movement. Thus, the final movement can be analyzed as a double variation form, with two themes (the bass theme and melody theme) being varied alternately with each other. …

〜[Excerpt from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]

 交響曲第3番変ホ長調作品55は、ルートヴィヒ・ヴァン・ベートーヴェンの4楽章からなる交響曲である。

 ベートーヴェンの最も有名な作品の一つであるエロイカ交響曲は、作曲家の革新的な「中間期」の始まりを示す大規模な作品である。

 主に1803年から1804年にかけて作曲されたこの作品は、交響曲の形式、長さ、和声、感情、文化的な内容において境界を打ち破った。 古典派からロマン派への移行期における画期的な作品として広く知られている。 また、最初のロマン派交響曲とみなされることも多い。 ベートーヴェンは、1804年6月9日に初めて私的な演奏を行い、その後1805年4月7日に最初の公開演奏を行った。
…  
【形式】
 作品は4楽章からなる:
 I. アレグロ・コン・ブリオ(12~19分)(変ホ長調)
 II. マルシア・フネブレ アダージョ・アッサイ(12~18分)(ハ短調)
 III. スケルツォ:アレグロ・ヴィヴァーチェ(5~6分)(変ホ長調)
 IV. フィナーレ アレグロ・モルト(9~13分)(変ホ長調)

 指揮者のスタイルや、第1楽章のエクスポジションの繰り返しの観察にもよるが、演奏時間は41分から56分。
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《》I. アレグロ・コン・ブリオ
   <<<楽譜省略。 ウィキペディア参照。 >>> 冒頭のトゥッティの和音

 第1楽章は4分の3拍子で、ソナタ形式であり、典型的な演奏時間は12分から18分で、解釈や序奏の繰り返しの有無によって異なる[要出典]。ベートーヴェンの最初の2つの交響曲の長いアダージョの序奏とは異なり、この楽章は、楽章の調性を確立するために、オーケストラ全体で演奏される2つの非常に大きな変ホ長調の和音で始まる。

 指揮者のケネス・ウッズは、エロイカの冒頭楽章はモーツァルトの交響曲第39番からインスピレーションを受け、それをモデルにしていると述べている。

エクスポジション
 序奏には3つの主題グループがあり、機能性の解釈はさまざまである。
 1. 第1グループ(第3小節~第44小節、変ホ長調)
 2. 第2グループ(第45小節~第83小節、変ロ長調)
 3. 第3グループ(84小節~155小節、変ロ長調)
   <<< 楽譜省略。 ウィキペディア参照。 >> (第1楽章の主要主題とその構成モチーフ)

 冒頭はチェロが第1主題を導入する。 旋律の5小節目(m.7)には半音階的な音(C♯)が導入され、作品の和声的な緊張がもたらされる。 旋律は第1ヴァイオリンによって、シンコペーションされたGの連打(チェロのC♯と減和音で三和音を形成する)で終止する。 これは相対短調のドミナント(ト短調)に解決され、変ホ長調の短いカデンシャル・コデッタに入る。 その後、第1主題は管楽器に移され、断片化され、bモチーフがカノンで他の調を移動し、ドミナントでヘミオラと入れ替わり、後にドミナントとトニックの間を移動する。 メイン・テーマは最後にフル・オーケストラでa、bで再現され、第2グループでヘ長調とドミナントB♭に転調する。
   <<< 楽譜省略。 ウィキペディア参照。 >>> 第2群の主テーマ

 変ロ調への転調はmm. 42-44で現れるが、まだ完全に安定し定着しているわけではない。オーボエ、クラリネット、フルート、ヴァイオリンのカノンによる叙情的な下降モチーフ(45~56mm)、変奏を伴う弦楽器の短い上昇音階モチーフ(57~64mm)、ヴァイオリンの急速な下降パターンで始まる部分(65~82mm)。

 第2グループの第3主題はやがて叙情的な主題(m.83)へとつながり、その主題の後半はやがて、先の下降モチーフ(m.113)を利用した派手な旋律(m.109)へと発展する。 6つの連続するスフォルツァンド・ヘミオラ和音(m.128-131)によって音楽が中断されるとき、暴露のクライマックスが訪れる。 その後、露部の終結和音(144~148mm)に続いて、主テーマが短いコデッタ(148mm)で回帰し、反復/展開部へと移行する。
これらのグループの位置づけは、構造の中でどれがより重要かについて議論されている。 伝統的な分析では、初期の3つのモチーフは「異例に遅い」叙情的主題に到達するための経過的主題である。別の分析では、第2主題はm.45の下降モチーフでより早く始まるとする。 この見解では、伝統的な和声進行はm.82で終わり、m.83の新しい叙情的主題が拡張を始める。 このパターンは、クライマックスの瞬間が新たな叙情的主題につながり、それが拡張部を開始するという、展開部の後半に見られるパターンと一致するだろう。 さらに、下降モチーフ主題(m. 45)は次のセクションで大きく展開されるが、叙情的主題(m. 83)は登場しない。初期のB♭への転調は、第2群の優柔不断な性格と同様、交響曲の初期稿にも存在していた。

 また、第3グループ(m.83-143)をカットすれば、ソナタの形式とオーケストレーションの移行は完全に保たれるとの意見もある。しかし、その代わりに第2グループの第2主題と第3主題をカットすれば(57-82mm)、形式とオーケストレーションは完全に保たれるとする意見もあり、これは従来の分析と一致している。

展開部
 展開部(m. 154)は、この楽章の他の部分と同様、不協和音とシンコペーションのリズムの長いパッセージによる和声とリズムの緊張が特徴です。

 展開部の第1部は、165~173小節の新しいスカラー図形や、第2グループの主テーマに由来するフガート(m.236~246)など、さまざまな主題の探求と対位法を中心に展開される。 音楽はやがて、2拍子と3拍子の下降パターンを含むスフォルツァンド和音による32小節のパッセージ(mm.248-279)に突入し、不協和音のフォルテ和音(mm.276-279)でクライマックスを迎える。 ベートーヴェンは、1804年のクリスマスにオーケストラを指揮した際、拍子抜けしてしまい、混乱した奏者たちに中断と後戻りを余儀なくさせたと伝えられている。
   <<< 楽譜省略。 ウィキペディア参照。 >>> 新テーマの展開

 この時点で再現部へ移行するのではなく、ホ短調の新しい主題が導入され(m.284)、展開部の第2部が始まる。 これによって、展開部の長さはほぼ倍増し、序奏と同じような割合になる。

 展開部の最後では、ホルンの1本が変ホ調の主テーマで早くも登場し(394~395mm)、弦楽器はドミナント・コードを演奏し続けるという有名な演出がある。 ある指揮者はホルンの音がテノール記号(B♭-D-B♭-F)で書かれていると思い込み、またある指揮者は第2ヴァイオリンの和声をト音記号(トニックの和音)に変えてしまった。 しかし、ベートーヴェンの秘書であったフェルディナント・リースは、そのホルンの入口にまつわるこんな逸話を語っている:
〜...〜
 交響曲の最初のリハーサルはひどかった。 ベートーヴェンの隣に立っていた私は、彼が間違った入場をしたと思い、こう言った! 数えられないのか? ひどく間違って聞こえる。"と言った。 耳を塞がれるところだった。 ベートーヴェンは長い間私を許さなかった。
〜...〜

再現部
 再現部は予想通りトニックの変ホ長調で始まるが、序盤で突然ヘ長調に移行し、やがてトニックに戻る。 楽章は、展開部で最初に提示された新しい主題を再び導入する長いコーダで締めくくられる。
...  
《》II. マルシア・フネブレ アダージョ・アッサイ
 第2楽章は、18世紀の葬送行進曲の典型である三部形式(A-B-A)の葬送行進曲である。ただし、3部形式、ロンド形式、ソナタ形式を組み合わせた5部形式とも分析できる:
   <<< 楽譜省略。 ウィキペディア参照。 >>> 主要主題

 1. Exposition (mm. 1 - 68);
 2. トリオ長調 (mm. 69 - 104)、行進曲の偽の再現 (mm. 105 - 113);
 3. 中央部または展開部(mm. 114 - 172);
 4. 再現部(mm. 173 - 208);
 5. コーダ(mm. 209 - 247)。

 音楽的には、第2楽章の主題的な厳粛さは、葬送行進曲としてふさわしい。 楽章の長さは14分から18分。

 冒頭のハ短調のAセクションは、弦楽器、管楽器の行進曲主題で始まる。 相対長調(変ホ長調)の第2主題(m. 17)はすぐに短調に戻り、これらの素材は残りの部分を通して展開される。 ベートーヴェンは珍しく楽譜に「マッジョーレ」(長調)と記し、注意を促している。

 この時点で、伝統的な "儀礼的な礼儀の境界線 "は、通常、ダ・カーポでイ長調の主題に戻ることを示している。しかし、ハ短調の第1主題(m. 105)は第6小節(m. 110)から転調を始め、元の第2主題の転回に基づくヘ短調のフーガ(m. 114)に至る。 第1主題は弦楽器のト短調で短く再登場し(m.154)、嵐のような展開部(「衝撃的なフォルティッシモの急降下」)が続く。その後、オーボエで原調による第1主題の完全な再現が始まる(m.173)。

 コーダ(m. 209)は、弦楽器の行進モチーフで始まるが、これは先に長調の部分で聴かれたものである(mm. 78, 100)。
…  
《》III. スケルツォ アレグロ・ヴィヴァーチェ - トリオ
 第3楽章は、急速な3/4拍子のトリオを伴う生き生きとしたスケルツォ。 長さは5〜6分。
   <<<楽譜省略。 ウィキペディア参照。 >>> 第3楽章メインテーマ

 外側スケルツォ部分のA主題は、B♭のドミナント・キーでピアニッシモで現れ(7、21mm)、次に外側スケルツォのBパートが聴こえるFの副ドミナント・キーでピアノが奏される(41mm)。 続いてB♭のピアニッシモで再開され(m.73)、ここで再びAの主題が聴かれ、E♭のトニック・キーで完全なフォルテッシモの声明に至る(m.93)。 その後、2拍目にスフォルツァンドを伴う下向きのアルペジオ・モチーフが、最初は弦楽器によって(115~119mm)、次にフルオーケストラによって(123~127mm)、ユニゾンで2回演奏される。 続いて、4分の4拍子の下降を特徴とするシンコペーションのモチーフ(m.143)が繰り返される。

 トリオの部分では3本のホルンが登場するが、これは交響曲の伝統では初めてのことである。その後、スケルツォが短縮された形で繰り返されるが、下向きのユニゾン・モチーフの2回目の出現が複拍に変更されているのが非常に特徴的である(mm.381-384)。 この楽章はコーダ(m.423)で終わるが、ベートーヴェンには珍しく楽譜にこの単語が記されている。
…  
《》IV. フィナーレ。 アレグロ・モルト~ポコ・アンダンテ~プレスト
   <<< 楽譜省略。 ウィキペディア参照。 >>> 第4楽章の主要主題

 第4楽章は主題による変奏曲のセットである。 10分から14分続く。 [この主題はベートーヴェンが以前に作曲した曲で使用されたもので、交響曲の最初の3楽章の基礎にもなっている(以下の「主題の起源」を参照):
 1. 低音主題による序奏(mm. 1 - 75)
 2. 主題と変奏(76~380mm)
 3. 主題の再現(mm. 381 - 430)
 4. コーダ(mm. 431 - 475)

 ベートーヴェンは作曲中、変奏曲の連続形式と第1楽章に見られる行列的なソナタ形式を調和させなければならないことに気づいた。 従って、最終楽章は、2つの主題(低音主題と旋律主題)が交互に変奏される二重変奏形式と分析できる。 ...




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1. ベートーベン「交響曲 第3番 変ホ長調 作品55 “英雄”」について
 1.3 Wikipedia DE(ドイツ版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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ベートーベン「交響曲 第3番 変ホ長調 作品55 “英雄”」
Wikipedia DE(ドイツ版) URL> https://de.m.wikipedia.org/wiki/3._Sinfonie_(Beethoven)


 Ludwig van Beethovens 3. Sinfonie in Es-Dur, op. 55, mit dem Beinamen „Eroica“ (Heroische Sinfonie) entstand in den Jahren 1802 bis 1803. Das Werk gilt heutzutage als revolutionär und zählt zu den beliebtesten und meistgespielten Orchesterwerken des Komponisten. Die Spieldauer beträgt je nach Interpretation etwa 44 bis 62 Minuten.
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【Entstehung】
 Erste Skizzen notierte Beethoven im Sommer 1802 im sogenannten „Wielhorsky-Skizzenbuch“, unmittelbar nach den Skizzen zu den Eroica-Variationen op. 35. Beide Werke sind inhaltlich miteinander verwandt, denn das Finale der Sinfonie geht auf den Kontretanz WoO 14 Nr. 7 zurück, den Beethoven erneut in seiner Ballettmusik Die Geschöpfe des Prometheus und dann als Thema der Eroica-Variationen verwendet hatte. Die weitere Arbeit dokumentiert das „Eroica-Skizzenbuch“. Unklar ist, ob es für die Entstehung des 2. Satzes, den Trauermarsch, einen realen Hintergrund gab. Rita Steblin vermutet, dass er eine Reaktion auf den Tod des Bonner Gönners Erzherzog Maximilian Franz darstellt, der am 26. Juli 1801 in Hetzendorf bei Wien im Alter von nur 44 Jahren gestorben war. Beethoven wollte ihm bereits seine 1. Sinfonie widmen, was jedoch durch den frühen Tod des Mäzens vereitelt wurde.

 Im Werk finden sich Anleihen aus der französischen Revolutionsmusik, vor allem im zweiten Satz. Auch von Napoléon Bonaparte zeigte sich Beethoven zunächst begeistert und wollte es ihm widmen. Daneben verwandte er auch Anklänge an die Bach’sche Polyphonie und ließ sich des Weiteren in der Anlage und in vielen Details vom Handlungsverlauf der Musik zu dem Ballett Die Geschöpfe des Prometheus leiten, was man am deutlichsten daran erkennt, dass im Finale mehrere Variationen über den Prometheus-Kontretanz erklingen.

Revidierte Widmung an Napoleon

 Ludwig van Beethoven war von der Französischen Revolution und ihren Errungenschaften angetan, ebenso zunächst von Napoleon Bonaparte. Dementsprechend sollte seine Sinfonie zunächst den Titel Buonaparte tragen und diesem gewidmet sein. Da Beethoven um 1804 plante, von Wien nach Paris zu übersiedeln, wollte er ihm die Sinfonie womöglich persönlich präsentieren. Aus Enttäuschung darüber, dass Napoleon sich am 2. Dezember 1804 selbst zum Kaiser krönte, nahm er die Widmung jedoch zurück. Ferdinand Ries schrieb 1838 in seinen Erinnerungen:
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 „Bei dieser Symphonie hatte Beethoven sich Buonaparte gedacht, aber diesen, als er noch erster Consul war. Beethoven schätzte ihn damals außerordentlich hoch, und verglich ihn den größten römischen Consuln. Sowohl ich, als Mehrere seiner näheren Freunde haben diese Symphonie schon in Partitur abgeschrieben, auf seinem Tische liegen gesehen, wo ganz oben auf dem Titelblatte das Wort „Buonaparte“, und ganz unten „Luigi van Beethoven“ stand, aber kein Wort mehr. Ob und womit die Lücke hat ausgefüllt werden sollen, weiß ich nicht. Ich war der erste, der ihm die Nachricht brachte, Buonaparte habe sich zum Kaiser erklärt, worauf er in Wuth gerieth und ausrief: „Ist der auch nichts anderes, wie ein gewöhnlicher Mensch! Nun wird er auch alle Menschenrechte mit Füßen treten, nur seinem Ehrgeize frönen; er wird sich nun höher, wie alle Anderen stellen, ein Tyrann werden!“ Beethoven ging an den Tisch, faßte das Titelblatt oben an, riß es ganz durch und warf es auf die Erde. Die erste Seite wurde neu geschrieben und nun erst erhielt die Symphonie den Titel: Sinfonia eroica.“
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 Ob die Schilderung von Ries völlig zutreffend ist, erscheint zweifelhaft, denn namentlich das Zerreißen des Titelblatts findet sich bereits am 18. März 1836 in einem Beitrag der Londoner Zeitschrift The Musical World,[3] außerdem in dem gleichfalls 1836 erschienenen Beethoven-Roman des Schriftstellers Ernst Ortlepp, der Beethoven nicht persönlich kannte:
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 „Die französische Revolution […] begeisterte unsern Beethoven zu einer Symphonie, die er „Bonaparte“ betitelte. Da mußte er denn eines Tages lesen, daß sich sein politisches Ideal, der französische Consul, auf den Kaiserthron zu setzen geruht habe. – Dieses Geruhen machte ihn sehr unruhig. – Sogleich, als er nach Hause kam, riß er das Titelblatt von seiner Symphonie weg, und machte dafür ein anderes, das die Aufschrift führte: „Symphonia“ oder „Sinfonia Eroica.“ Und das war gut.“
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 Das Autograph ist nicht erhalten, lediglich eine vom Komponisten überprüfte Abschrift vom August 1804, die sich heute im Besitz der Gesellschaft der Musikfreunde befindet. Auf deren Titelblatt stand ursprünglich: „Sinfonia grande, intitolata Bonaparte“ (Große Sinfonie, mit dem Titel Bonaparte). Die letzten beiden Worte wurden von Beethoven ausradiert, sind aber noch lesbar.

 Die in der Sinfonie enthaltenen Anleihen aus der französischen Revolutionsmusik und Anklänge an die Bach’sche Polyphonie lässt sich als musikalische Vision einer deutschen republikanischen Gesellschaft deuten. Die Tatsache, dass Beethoven trotz seiner Enttäuschung über die Kaiserkrönung Napoleons seine Symphonie unverändert ließ, lässt sich am plausibelsten damit interpretieren, dass er nach wie vor an den von Napoleon verratenen Idealen der Revolution „Freiheit, Gleichheit, Brüderlichkeit“ festhielt und sie für Deutschland nun nicht mehr durch, sondern u. a. auch im Kampf gegen Napoleon verwirklicht sehen wollte.

〜[Excerpt from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]

 ルートヴィヒ・ヴァン・ベートーヴェンの交響曲第3番変ホ長調作品55は、「エロイカ」(英雄交響曲)というニックネームで1802年から1803年にかけて作曲された。 今日、この作品は革命的とみなされており、この作曲家の最も人気のある、最も演奏回数の多い管弦楽作品のひとつである。 解釈にもよるが、演奏時間は約44分から62分。
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【創作】
 ベートーヴェンは、エロイカ変奏曲作品35のスケッチの直後、1802年の夏に、いわゆる「ヴィエルホルスキー写生帖」に最初のスケッチを描いている。 両作品は内容的に関連しており、交響曲のフィナーレは、ベートーヴェンがバレエ音楽『プロメテウスの創造物』で再び使用し、その後エロイカ変奏曲の主題として使用した、コントレダンスWoO 14 no.7に遡る。 この作品の残りは「エロイカ・スケッチブック」に記録されている。 第2楽章の葬送行進曲が作られた背景が本当にあったのかどうかは不明である。 リタ・シュテブリンは、1801年7月26日にウィーン近郊のヘッツェンドルフで44歳の若さで亡くなったボン出身のマクシミリアン・フランツ大公の死に対する反応ではないかと推測している。 ベートーヴェンはすでに交響曲第1番を彼に献呈しようとしていたが、パトロンの早すぎる死によって阻まれた。

 この作品には、特に第2楽章にフランスの革命音楽からの引用が含まれている。 ベートーヴェンも当初はナポレオン・ボナパルトに熱狂しており、彼に捧げたいと考えていた。 彼はまた、バッハのポリフォニーの響きを用いるとともに、バレエ音楽『プロメテウスの創造物』の筋書きから構成や多くの細部において導かれた。

ナポレオンへの献呈曲の改訂

 ルートヴィヒ・ヴァン・ベートーヴェンは、フランス革命とその成果、そして当初はナポレオン・ボナパルトに熱狂していた。 そのため、交響曲は当初「ブオナパルト」というタイトルを冠し、彼に献呈される予定だった。 ベートーヴェンは1804年頃にウィーンからパリに移住する予定であったため、この交響曲をナポレオンに直接献呈したかったのかもしれない。 しかし、1804年12月2日にナポレオンが皇帝に即位したことに失望したベートーヴェンは、献呈を取り下げた。 フェルディナント・リースは1838年の回想録にこう書いている:
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「ベートーヴェンはこの交響曲のためにブオナパルトを念頭に置いていたが、それは彼がまだ第一執政官だった頃のことである。 ベートーヴェンは当時、ブオナパルトを非常に高く評価しており、ローマの偉大な領事と比較していた。 私も彼の親しい友人たちも、この交響曲がすでに楽譜に書き写され、彼の机の上に置かれているのを見たことがあるが、タイトルページの一番上には「Buonaparte」、一番下には「Luigi van Beethoven」と書かれているだけで、それ以上の言葉はなかった。 その空白を何で埋めようとしたのか、私にはわからない。 ブオナパルトが皇帝宣言をしたという知らせを最初に彼に伝えたのは私だった! 彼は凡庸な人間に過ぎないのか!今、彼はまた、あらゆる人権を足元から踏みにじり、名誉欲にのみ溺れるのだ。"彼は今、自らを他の誰よりも高く置き、暴君となるのだ!"と。 ベートーヴェンはテーブルに向かい、タイトルページの上部を掴んで破り、床に投げ捨てた。 最初のページは書き直され、その時初めて交響曲に「シンフォニア・エロイカ」というタイトルが与えられた。
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 1836年3月18日、ロンドンの雑誌『The Musical World』に掲載された記事や、1836年に出版された、ベートーヴェンを個人的に知らなかった作家エルンスト・オルトレップによるベートーヴェン小説の中で、タイトルページが破られているのを発見することができる:
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 フランス革命に触発されたベートーヴェンは、『ボナパルト』と題した交響曲を書いた。 ある日、彼は自分の政治的理想であるフランス領事が帝位についたという記事を読まなければならなかった。 - 家に帰るとすぐに、彼は交響曲のタイトル・ページを破り捨て、"シンフォニア "あるいは "シンフォニア・エロイカ "と記した別のページを作った。 それがよかった。
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 自筆譜は現存せず、1804年8月に作曲者が確認した写しのみが、現在、音楽財団に所蔵されている。 タイトル・ページには当初、"Sinfonia grande, intitolata Bonaparte"(ボナパルトのタイトルを持つ大交響曲)と書かれていた。 最後の2文字はベートーヴェンによって消されてしまったが、今でも読むことができる。

 フランスの革命音楽からの引用やバッハのポリフォニーの響きは、ドイツの共和制社会の音楽的ヴィジョンとして解釈できる。 ベートーヴェンがナポレオンの皇帝戴冠に失望したにもかかわらず、交響曲を変更せずに残したのは、ナポレオンによって裏切られた「自由、平等、友愛」という革命の理想に固執し、ナポレオンによってドイツがその理想を実現するのを、ナポレオンとの戦いにおいてだけでなく、もはや見たくなかったからだと解釈するのが最も妥当であろう。






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2. 作曲者:ベートーベン について
 2.1 Wikipedia DE(ドイツ版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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ルートヴィヒ・ヴァン・ベートーヴェン
Wikipedia JA(日本版) URL>  https://ja.m.wikipedia.org/wiki/ルートヴィヒ・ヴァン・ベートーヴェン
Wikipedia EN(英語版) URL>  https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ludwig_van_Beethoven
Wikipedia DE(ドイツ版) URL> https://de.m.wikipedia.org/wiki/Ludwig_van_Beethoven


 Ludwig van Beethoven (getauft am 17. Dezember 1770 in Bonn, Haupt- und Residenzstadt von Kurköln; † 26. März 1827 in Wien, Kaisertum Österreich) war ein deutscher Komponist und Pianist. Er führte die Wiener Klassik zu ihrer höchsten Entwicklung und bereitete der Musik der Romantik den Weg. Er wird zu den überragenden Komponisten der Musikgeschichte gezählt.

 Mit der Verschlechterung seines Gehörs konzentrierte sich Beethoven mehr und mehr aufs Komponieren. Während andere Komponisten ihre Werke oft schnell zu Papier brachten, rang Beethoven um jede Note. Immer wieder wurde nachgearbeitet und verbessert. In den meisten musikalischen Gattungen und Besetzungen, zu denen Beethoven Kompositionen beitrug, gehören seine Werke zu den wichtigsten ihrer Art, namentlich die 9 Sinfonien, die 32 Klaviersonaten, Klaviervariationen, die 5 Klavierkonzerte, ein Violinkonzert, die 16 Streichquartette und die Große Fuge, weitere Kammermusik wie die Klaviertrios, Violin- und Violoncellosonaten. Wichtige Vokal- bzw. Bühnenwerke sind der Liederzyklus An die ferne Geliebte, die einzige Oper Fidelio und die Missa solemnis. Beethoven ist seinem Anspruch, ein bleibendes musikalisches Werk für die Nachwelt zu hinterlassen, gerecht geworden. Seine Popularität ist ungebrochen, und heute gehört er zu den meistgespielten Komponisten der Welt.

〜[Excerpt from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]

 ルートヴィヒ・ヴァン・ベートーヴェン(1770年12月17日、ケルン選帝侯国の首都ボンで洗礼、†1827年3月26日、オーストリア帝国のウィーンで誕生)は、ドイツの作曲家、ピアニスト。ウィーンの古典主義を最高の発展へと導き、ロマン派音楽への道を開いた。音楽史上最も傑出した作曲家の一人とされる。

 聴力が衰えるにつれ、ベートーヴェンはますます作曲に集中するようになった。他の作曲家が作品をすぐに紙に書き出すのに対し、ベートーヴェンは一音一音に神経を使った。彼は絶えず手直しし、改良を加えた。ベートーヴェンが作曲に参加したほとんどの音楽のジャンルや楽器において、彼の作品は、9曲の交響曲、32曲のピアノ・ソナタ、ピアノ変奏曲、5曲のピアノ協奏曲、ヴァイオリン協奏曲、16曲の弦楽四重奏曲と大フーガ、さらにピアノ三重奏曲、ヴァイオリン・ソナタ、チェロ・ソナタなどの室内楽曲など、その種の作品の中でも最も重要なもののひとつに数えられている。歌曲集『An die ferne Geliebte』、唯一のオペラ『フィデリオ』、『ミサ・ソレムニス』などの重要な声楽曲や舞台作品がある。ベートーヴェンは、後世に永続的な音楽作品を残すという彼の主張通りに生きた。ベートーヴェンの人気は衰えることなく、今日、世界で最も頻繁に演奏される作曲家の一人となっている。




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 2.2 ベートーベンの作品リストへのリンク・Wikipedia EN(英語版)
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ベートーべンの作品リスト 
List of compositions by Ludwig van Beethoven 
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_compositions_by_Ludwig_van_Beethoven





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